Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Heeft hij heel misschien iets te verbergen, deze lange gestalte met bandana en volgroeide baard? Je zou het haast denken als je Mark Everett, alias E, in zijn hagelwitte overall ziet staan. Hij lijkt nog het meeste op een motorbendelid dat op zijn vrije zaterdagmiddag op het punt staat om een muurtje te gaan verven.
Eels kent weinig geheimen. Hoewel E op vrijwel alle albums bijzonder openhartig is over zijn persoonlijke leven, maakt hij op het podium vooral een gesloten indruk. Contact met het publiek blijft beperkt tot enkele dankwoordjes en een verplicht voorstelrondje van de diverse bandleden. Daarnaast wil de frontman alles in zijn directe omgeving onder controle houden. Zelfs de pauzemuziek en het voorprogramma zijn in zijn handen. E's keuze voor een stoer wijf als Alice Gold pakt echter helemaal verkeerd uit. De blondine ramt op een gitaar en schreeuwt valse noten in de microfoon, zodat je bijna het idee van een slechte grap krijgt.
In het begin is E enigszins onrustig en lijkt het alsof hij zowel een uitverkocht Tivoli als zijn begeleidingsband uitprobeert. Bij ieder nummer krijgt hij een andere gitaar aangereikt. Snel is duidelijk dat voor de elektronica van het nieuwe album Tomorrow Morning weinig plek is. Zo nu en dan is er wel aandacht voor de sobere arrangementen van voorganger End Times.
De hoofdmoot van vanavond is toch bovenal rock-'n-roll in zijn puurste vorm. Wat opvalt, is dat E goedgeluimd is en gedurende het concert alsmaar losser lijkt te worden. Onverwachte covers als 'Summer in the City' en het uitgekauwde 'Summertime' bevestigen het vermoeden dat hij zijn depressie te boven is. De confetti komt nog net niet uit de lucht vallen. Niemand had kunnen vermoeden dat Eels doodleuk een feestje bouwt in Utrecht.
http://www.kindamuzik.net/live/eels/eels-alice-gold/20528/
Meer Eels op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/eels
Deel dit artikel: