Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Radio Soulwax
Het is een drukte van belang, backstage bij Paradiso. Niet zo gek ook, want de zaal heeft vanavond een ongekend vol programma. Sufjan Stevens en zijn Illinoise Makers zijn juist klaar, boven speelt Animal Collective.
En dan moet er nog een vol programma in het kader van het Amsterdam Dance Event beginnen. Met Soulwax Nite Versions, Jackson & His Computer Band en 2 Many DJ’s in de grote zaal, Cagedbaby in de kleine.
Terwijl Sufjan en zijn engelen het pand net verlaten en Jackson juist binnenkomt (zijn computerband onder de arm), houdt Soulwax-zanger Stephen Dewaele audiëntie in zijn kleedkamer. Broerlief David is zoek, al weet Stephen wel waar hij is: “Die is nog op zijn kamer. We zijn nu een maandje vol aan het touren. We hebben net achttien optredens in de UK gedaan, vijf in Frankrijk en in Zwitserland. Vandaag Amsterdam, morgen Hamburg.”
Ook Stephen oogt wat vermoeid, al is hij goed geluimd. Het kan niet anders dan een vermoeiende tour zijn, want het blijft niet bij één optreden op een avond. Onder de noemer Radio Soulwax trekt de groep als een soort rondreizend circus door Europa. Soulwax zelf staat uiteraard centraal met het nieuwe remix-album Nite Versions dat live wordt gespeeld. Daarnaast draaien de broers als 2 Many DJ’s en nemen ze een aantal acts op sleeptouw.
Vanavond is dat Jackson, elders ook acts als Vitalic, Who Made Who en Kitsune. “Het blijkt een zeer goede formule te zijn. Mensen blijken er toch voor te gaan, op elke dag van de week. Zelfs op maandag- en dinsdagavond gaan mensen tot vier, vijf uur uit hun dak.” Stephen voelt zich verantwoordelijk voor zijn gasten. “Als je andere mensen uitnodigt om met jou dingen te doen, dan moet je ook zorgen dat je er bent voor die mensen. Jackson slaapt gewoon in mijn tourbus, Vitalic ook.”
Soulwax voelt zich overduidelijk goed thuis in de danswereld. Niet voor niets prijkt op zijn website de overduidelijke boodschap ‘Soulwax are happy’. Er zijn dan ook striktere keuzes gemaakt: “We zijn een tijdje op zoek geweest. Dan wilden we te veel de dancekant op, of juist te veel rocken. Met de Nite Versions hebben we gezegd: ‘nu gaan we dit doen’. En de volgende keer weer rocken.”
Een jaar geleden stonden de zaken er heel anders voor. Het rauwe album Any Minute Now maakte voor sommigen de torenhoge verwachtingen waar, anderen boorden de plaat de grond in. Het Engelse blad Q serveerde de broertjes zelfs af met één ster. “Dat kon me eigenlijk geen zak schelen. Ik ben fier op die plaat. De laatste maanden moeten ook heel veel mensen toegeven dat het wel degelijk een heel gedurfde plaat is. We zijn nu eenmaal geen band die op safe speelt. We hebben geen plaat gemaakt waar nummers op staan die op de radio gedraaid kunnen worden, maar dat wilden we ook helemaal niet. We hebben gewoon iets gemaakt dat eruit moest.”
Deconstructie op het podium
Het kostte wel de nodige pijn en moeite, maar momenteel zit de band weer goed in zijn vel: “Het is een goed jaar geweest voor Soulwax. Een zeer goed jaar zelfs, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. We hebben een plaat gemaakt, die heel anders is, dan veel mensen dachten dat hij zou zijn. Er zijn mensen die het subliem vonden. Aan de andere kant zijn wij nog niet klaar als liveband.
Ondertussen hebben we remixen gedaan voor LCD Soundsystem, Daft Punk, Gorillaz, we hebben Tiga’s plaat geproduceerd. We hebben heel de wereld rond getourd met Soulwax, we zijn met Nite Versions begonnen, we hebben Nite Versions live gespeeld. En Steve is bij ons teruggekomen als drummer. Dat geeft een heel ander soort synergie. We zijn nu weer echt een band.”
Nite Versions was dan ook een veel minder zware bevalling. Oorspronkelijk zou de remix al als extra schijf toegevoegd worden aan Any Minute Now, aldus een pakketje creërend bestaande uit een dag- en een nachtschijfje: een rock-cd voor 's avonds, en een danceversie voor 's nachts. Maar de platenmaatschappij wilde liever niet nóg langer wachten, en een jaar later verschijnt Nite Versions daarom als losse cd.
De groep heeft in de remixen het juiste midden gevonden tussen Soulwax en het eclectische dj-werk van de broertjes, en doet dat bovendien met veel plezier. Vooral live wordt met veel enthousiasme aan de knoppen gedraaid. “Het idee jezelf te deconstrueren en dat dan live te spelen is grappig. Nee, dat is niet alleen grappig, het is ook interessant. Het is alsof je jezelf opnieuw uitvindt. Er zijn wel meer groepen die zichzelf geremixt hebben, maar ik geloof dat we de eersten zijn die zichzelf ook op het podium deconstrueren. We doen het nu nog een paar weken zo, en dan gaan we het weer helemaal omgooien. Ik denk dat we dan de oudere Soulwax eens onder handen nemen, kijken hoe ver we daarmee komen. In januari gaan we naar Australië, en daar zullen we weer als rockband spelen. Dat zal waarschijnlijk een soort mix tussen Nite Versions en Any Minute worden. De bedoeling is wel zo snel mogelijk een nieuwe Soulwax-plaat te maken. We zijn nu goed bezig.”
Er is dan wel meer plezier op het podium, de band is nog altijd een stuk minder speels dan in het begin van zijn bestaan. Dat is misschien nog wel het meest opmerkelijke verschil tussen de oude Soulwax en de nieuwe: geen grapjes meer met de CASIO van David. “Ik denk dat David dat niet meer zo graag doet allemaal. Maar dat komt wel terug, want we hebben onlangs nog een show gedaan waar we gewoon bijna op de grond gelegen hebben van het lachen. In sommige shows verkleden we ons compleet.”
James Murphy’s muur van geluid
Het hoogtepunt van de huidige tour moet op 2 december gaan plaatsvinden in de Hallen van Schaarbeek in Brussel, waar LCD Soundsystem voor Soulwax zal openen. Voorwaar geen slecht affiche. De gebroeders Dewaele hebben de afgelopen jaren een stevige band opgebouwd met de groep uit New York. Nancy Whang van LCD is al ruim twee jaar het vriendinnetje van Stephen, en voorman James Murphy inmiddels “een vriend voor het leven”.
Dat resulteert onder andere in een bijdrage aan het Nite Versions-album. Wat maakt dat het zo goed klikt tussen hen? “Ik denk de liefde voor muziek. Vanaf het eerste moment dat we elkaar leerden kennen - drie, vier jaar geleden. Ik denk dat de eerste 25 optredens van LCD altijd met 2 Many DJ’s waren. We werden gewoon altijd samen geboekt. Toen James en ik over muziek gingen praten, bleek dat we even grote freaks waren.” De bijdragen van Nancy en James aan Nite Versions lagen dan ook voor de hand: “Nancy was de hele tijd bij ons. James was ook regelmatig bij ons in Gent, wij waren veel in New York. James was eigenlijk al heel belangrijk aan het begin van Any Minute Now. Hij heeft ons geïnspireerd met zijn muur van geluid, zijn wall of sound. We hebben veel dingen geprobeerd toen, dus daar heeft hij ook wel de hand in gehad. Het is op de een of andere manier iemand die belangrijk is ons leven, en we werken gewoon graag samen."
Intussen is de soundcheck van Soulwax boven al in volle gang. Wat als festivaldirecteur en muzikale veelvraat Stephen Dewaele nu eens zijn ideale avond zou mogen samenstellen in Paradiso, los van praktische bezwaren? “Oef, moeilijk. Ik ga er een noemen, en dan natuurlijk meteen zeggen: ‘oh nee’, en dan met een andere komen. Ik zou beginnen met Kraftwerk. Dan zou ik verder gaan met Radiohead. De beste band ter wereld. Dan zou ik iets heel anders willen. Fiona Apple in haar eentje op piano. Gewoon om te zien. En dan zou ik graag Prince hebben, maar wel met The Revolution. En daarna de Beastie Boys met Rick Rubin achter de draaitafels. En om het goed af te maken een aftershow van Queens of the Stone Age. In de oude bezetting, met Chris Goss erbij. En dan ben ik blij, dan heb ik een goede avond.”
Foto’s: Jenny Lewis.
http://www.kindamuzik.net/interview/soulwax/soulwax-we-zijn-weer-een-echte-band/10995/
Meer Soulwax op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/soulwax
Deel dit artikel: