Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het eerste exemplaar uit de nieuwe worp heruitgaven is de beste, want op geen andere plaat is de deconstructivistische countryrock van Giant Sand zo meeslepend als het in New Orleans opgenomen Glum uit 1994. Hoewel Center of the Universe Gelbs persoonlijke favoriet is, is Glum minstens zo betoverend.
Een duister, melancholiek sfeertje hangt er boven de plaat, die Gelb kermend en klagend vol zingt. Er is een perfecte balans tussen gitaarerupties, muzikale hoogstandjes én Gelbs vaste flauwigheden en mysterieuze, woordspelerige poëzie. En er zijn gastrolletjes, van onder anderen Victoria Williams en Peter Visser (Bettie Serveert).
Backyard Barbecue Broadcast uit 1995 is een live-plaat en klinkt kleinschaliger en losser dan Glum en zelfs een stuk geïmproviseerder. Stappen muzikanten doorgaans met een setlist en afspraken het podium op, zo niet Gelb die zijn band bij voortduring ontregelt en verrast. Als de sfeer in de band nog goed is, dan leidt dat in die tijd tot hemelbestormende concerten.
Dat de sfeer minder wordt tussen Gelb en de heren die ondertussen Calexico zijn begonnen en van de ene op de andere dag succes boeken met een derivaat van Giant Sand plus trompetjes, is te merken op het matige Cover Magazine met inderdaad allemaal covers. Gelb zakt in een depressie als zijn vriend, "my reinvented older brother", Rainer in 1997 aan hersenkanker sterft.
Over de ontstaansgeschiedenis van Chore of Enchantment (2000) is een boek te schrijven. Gelb opereert tamelijk solistisch, wisselt van studio's en locaties, krijgt tijdelijk gehoorproblemen, maar staat weer op als een ware feniks uit Arizona en maakt opnieuw een echte, mooie Giant Sand-plaat, met één van de allergevoeligste liedjes ooit geschreven: 'Shiver'. Deze release van Chore komt met een bonus-cd met alle liedjes en meer in alternatieve versies.
Gelukkig loopt dit woestijnsprookje goed af. Daar moet vreemd genoeg een stel Denen aan te pas komen. Gelbs nieuws vrouw is Deense en Gelb vindt ver van zijn geliefde thuisstaat nieuwe muzikale broeders. Deze vorm van Giant Sand debuteert met Is All Over the Map uit 2004 en is tot op de dag van vandaag bij elkaar. Een prima plaat, opnieuw gesmeed volgens Gelbs befaamde grillige aanpak. Koude rillingen als laat in de plaat Vic Chesnutt een paar regels meezingt.
En zo is het leeuwendeel van Gelbs oeuvre voor de eeuwigheid gered door Fire Records. Daar nemen we onze Stetsons diep voor af. Dat doen we natuurlijk vooral voor één van de meeste bijzondere figuren uit de rock-'n-roll en zijn platen die voor liefhebbers en muzikanten een inspiratiebron zullen blijven.
Lees ook deel 1 over de heruitgaven van Giant Sand.
Optredens:
17 mei Muziekgieterij, Maastricht
20 mei Indiestad, People's Place, Amsterdam
22 mei Roepaen, Ottersum
16 juni Naked Song Festival, Eindhoven
Foto uit het archief van Renate Beense
http://www.kindamuzik.net/achtergrond/giant-sand/giant-sand-is-alomtegenwoordig/22860/
Meer Giant Sand op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/giant-sand
Deel dit artikel: