Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
In een jaar waarin de postpunk van Bloc Party en Maxïmo Park, de meeblèrrock van Kaiser Chiefs en de donkere wave van Editors opeens helemaal très cool zijn, is het voor andere, jonge Britse bandjes met jaren tachtig invloeden des te moeilijker om niet vertrapt te worden. Met Capture/Release stijgen The Rakes zeker boven de middelmaat uit. Ze gaan niet voor de originaliteitprijs, het is in feite een combinatie van alle bovenstaande bands. Het is springerig, soms dansbaar, donker, en ja, soms kan er ook meegeblèrd worden. De gitaren zijn snerpend en puntig à la The Strokes, de melodieën doen geregeld denken aan The Jam en bij de vaak punky, schreeuwerige refreintjes komt de naam van The Clash bovenborrelen. Achter de knoppen zit Paul Epworth, die al eerder verantwoordelijk was voor het geluid bij Bloc Party, Franz Ferdinand en Maxïmo Park.
Of er een doorbraak komt naar een groter publiek valt te betwijfelen. Er zijn genoeg lekkere tegendraadse gitaarpartijen en krachtige working class meezingrefreinen te vinden, maar een kant-en-klare single ontbreekt. Daartegenover staat dat Capture/Release over de breedte ijzersterk is. Op Lowlands moesten ze afzeggen wegens familieomstandigheden, maar in december kunt u ze zien als voorprogramma van Bloc Party.
http://www.kindamuzik.net/recensie/the-rakes/capture-release/10469/
Meer The Rakes op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/the-rakes
Deel dit artikel: