Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Een verzamelaar van een groep die nooit een echt slechte plaat heeft gemaakt (ook Monster kan er nog net mee door), kan niet tegenvallen. En dat doet In Time van R.E.M. dan ook niet, hoewel er wel een wrang bijsmaakje aankleeft. Na de gouden jaren die zo’n beetje in ’96 eindigden, zijn de peetvaders van de alternatieve rock vooral in Amerika commercieel gezien naar beneden gekelderd. Ze zijn weer haast op het niveau aanbeland waarmee ze in 1983 begonnen. En dat was geen goed nieuws voor platenmaatschappij Warner die een contract van 80 miljoen dollar voor vijf albums een waardevolle investering vond. Een ‘best of’ is dan een makkelijke manier om toch nog wat geld binnen te halen. Na jaren van weigering gaf het trio dan nu eindelijk toestemming hiervoor. Maar alleen als zij de songlist mochten bepalen. En gek genoeg blijken hun favoriete nummers allemaal singles geweest te zijn. Terwijl het algemeen bekend is dat het favoriete nummer van gitarist Peter Buck en zanger Michael Stipe het ontbrekende ‘Country Feedback’ is. Blijkbaar speelden er achter de schermen toch iets meer mee en staan dus alle liedjes die je wel eens van ze op de radio hebt gehoord (op ‘Shiny Happy People’ na dan) erop. Hoewel in Europa de groep populairder lijkt dan ooit na de recente tour, staan tussen de 18 nummers er genoeg bij die ook hier geruisloos voorbij getrokken zijn. Wat te denken van de prachtige Beach Boys hommage ‘At My Most Beautiful’ of een gouden popsong als ‘The Great Beyond’ zoals alleen R.E.M. die kan maken. En dan mogen we misschien wel het mooiste nummer uit hun oeuvre, het door Mike Mills geschreven 'Nightswimming' natuurlijk niet vergeten. De band bewijst met dit overzicht van de afgelopen 15 jaar dat zij muzikaal nog steeds niet uitgedroogd zijn. Opvallend is dat zij zich in een steeds veranderende muzikale setting hun eigen geluid weten te behouden en tekstschrijver Stipe de luisteraar nog steeds weet te intrigeren, verwarmen, fascineren en inspireren.
Van uitverkoop rept in deze tijd niemand meer. Een verzamelaar schijnt er nu eenmaal bij te horen. Daarbij kregen de heren deze gemankeerde hoon al overzich heen toen zij in ’88 bij Warner tekenden en hun vorige label IRS de eerste best of Eponymous uitbracht. Nee, het meest kwalijke is dat ze voor de fans weinig tot geen moeite hebben genomen om er ook voor hun een waardevol document van te maken. Er staan 2 nieuwe nummers op, waarvan de psychedelische glamrocker ‘Animal’ het enige echte nieuwe is. De huidige single ‘Bad Day’ stamt namelijk al van de Document sessies uit '87. Gek genoeg heeft de groep op dit catchy nummer niet meer zo levendig geklonken als in die tijd. Toch wisten Athens, Georgia’s bekendste zonen ook wel dat er iets mis was en besloten ze een tweede cd met extraatjes voor de fans er aan toe te voegen. Hoewel die cd maar liefst 15 nummers telt, hebben ze er toch 13 weten te selecteren die al eerder op soundtracks of als b-kantjes zijn verschenen. Die kennen en hebben de meeste fans dus al!
De trouwe volgelingen komen er met deze verzamelaar dus beroerd vanaf, maar als opvoedkundig Sinterklaasgeschenk voldoet het zeker. Hoewel je met een beetje zoeken in de uitverkoop bakken ook de klassiekers Murmur, Automatic For The People en hun meest ondergewaardeerde plaat New Adventures In Hi-Fi kan geven voor een en dezelfde prijs. Maar ja, dan kan er met ‘Losing My Religion’ niet meegezongen worden.
http://www.kindamuzik.net/recensie/r-e-m/in-time-the-best-of-r-e-m-1988-2003/4440/
Meer R.E.M. op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/r-e-m
Deel dit artikel: