Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Zijn vreemdste elpee (uit 1977), waarop hij samenwerkte met producer Phil Spector, heet Death of a Ladies´ Man en de laatste paar jaar bracht hij zowaar als monnik in een klooster door, maar de zeventigjarige Leonard Cohen is nog altijd een onvervalste vrouwenversierder, getuige de liefdesverklaringen in ´Because Of´ en het vriendelijke gezelschap waardoor hij wordt omgeven in Dear Heather, de nooit verwachte studioplaat van de Canadese bard op leeftijd.
“Because of a few songs wherein I spoke of their mystery, women have been exceptionally kind to my old age”, aldus de oude snoeper, bijna veertig jaar nadat de dichter als zanger debuteerde.
Dear Heather handelt niet alleen over het zorgeloze bestaan van een doorgewinterde romanticus. In ´On That Day´ haalt Leonard Cohen voorzichtig uit naar de septemberaanslagen. “Did you go crazy or did you report on that day they wounded New York?", vraagt hij zich af met de ongure praatstem die meer dan ooit geurt naar pruimtabak en donkere steegjes, badend in een vertrouwde omgeving van eenvoudige keyboardklanken en verleidelijke vrouwenzang. De speelse manier waarop traditionele folk, country, pop en jazz aaneen worden geregen is niet veel anders dan op de drie laatste en eveneens ijzersterke studioalbums van Leonard Cohen(I´m Your Man, The Future en het halfverse Ten New Songs).
Jazeker, Dear Heather, de zoveelste klassieker op rij, is een hartverwarmende en fascinerende plaat die in stijl eindigt met een live-opname van de countryklassieker ´The Tennessee Waltz´ uit 1985. De status van Leonard Cohen als invloedrijk tekstdichter lijkt hiermee alleen maar groter te worden.
http://www.kindamuzik.net/recensie/leonard-cohen/dear-heather/7692/
Meer Leonard Cohen op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/leonard-cohen
Deel dit artikel: