Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
KindaMuzik viert zijn verjaardagsfeestje met zangeressen. Door de jaren heen, tot in de eeuwigheid, zingen deze zeven vrouwen de songs van Leonard Cohen over liefde en haat. Nina Simone blijft - ook nadat ze in eenzaamheid wegkwijnde en uiteindelijk stierf - een groot mysterie. Wat ging er door haar heen toen ze het bewierookte 'Suzanne' zong? Zij neemt je als Kuifje in Afrika mee naar de rivier de Nijl. De boten die je hoort, zijn kano's. Peddels klotsen in het water. Suzanne deelt pepermuntjes uit bij de drinkplaats.
First Take, het voortreffelijke debuutalbum van Roberta 'Killing Me Softly' Flack uit 1969, doet het nog altijd goed in de late uurtjes. Als de lichten zijn gedimd en een wierrooklucht de ruimt vult, stijgt de kamertemperatuur met ingetogen folk, jazz en blues. Dat is precies de romantiek waar liefhebbers van Cohen dol op zijn.
Daar moet je natuurlijk van houden: de onmiskenbare stem van zangeres en folkmuziekhoedster Joan Baez. Met die bibberende stem denk je dat ze voor een spook op de vlucht is geslagen. Wat dat betreft passen de vocalen ook weer heel goed bij het heerlijk griezelige 'The Partisan' van Songs from a Room. Dat is die plaat waarvan singer-songwriter Beck ooit zei dat hij er nachtmerries van kreeg.
Dat ze nog niet is doorgebroken, heeft misschien een beetje te maken met haar onuitspreekbare naam. Toch is Meshell Ndegeocello een unieke en eigentijdse zangeres die soulmuziek een toekomst geeft. Talloze interessante figuren uit de hedendaagse popmuziek, waaronder Jonathan Wilson, Valerie June en Cody Chesnutt, hebben met haar samengewerkt. Haar uitvoering van 'Chelsea Hotel #2' klinkt als een eigen nummer. Dat maakt haar zo briljant.
De wonderlijke fluisterstem van de jonge zangeres Marissa Nadler wijst een jonge en hippe generatie de weg naar een stokoud genre als folkmuziek. Vanaf de openingsregel krijg je ook bij deze uitvoering kippenvel. Je hoort de muziek en het is winter in New York. Nadler, die ook duidelijk door Vashti Bunyan en Linda Perhacs is geïnspireerd, maakt er haast een modern sprookje van.
Als een beschermengel staat Sharon Robinson al sinds eind jaren zeventig aan de zijde van Leonard Cohen. Haar soloplaat Everybody Knows ligt gewoon op de merchandisetafel bij zijn tournees. Dat is niet zomaar. 'Alexandra Leaving', dat is te vinden op het beeldschone album Ten New Songs, schreef ze ook samen met de oude bard. Als zij tijdens een concert van Cohen dat nummer in haar eentje zingt, blijft het muisstil. Dat is haar moment.
Door een bekend nummer met zang juist niet te zingen, krijgt het een zekere meerwaarde. De woorden vormen zich uiteindelijk vanzelf in het hoofd van de luisteraar, zo ongeveer moet de Engelse zangeres Anna Calvi denken als ze het epische 'Joan of Arc' covert.
Deze covers kun je natuurlijk ook meteen luisteren.
Foto van Takahiro Kyono uit 2013 (CC BY 2.0)
http://www.kindamuzik.net/achtergrond/leonard-cohen/voor-en-door-vrouwen-zeven-opvallende-covers-van-leonard-cohen/25291/
Meer Leonard Cohen op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/leonard-cohen
Deel dit artikel: