Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Niet alles wat blinkt is goud, maar de schittering van een paar zonnestralen op een windstil wateroppervlak kan ook intense schoonheid herbergen. Dat bewees de Oostenrijkse ambientmaestro Christian Fennesz wel met zijn Endless Summer. Kabbelen met filigraannoise krijgt bij de Weense componist nieuwe inhoud die bij vlagen adembenemend kan zijn. Even zo vaak echter blijft hij hangen in een trucje dat uitentreuren wordt herhaald. Voor de één gesneden koek die overmatig bekend is en dus een sleets palet, voor de ander heerlijk lummelend thuiskomen zonder gekke nieuwigheden.
Op Mahler Remix sloopt Fennesz de indringende poëtische zeggingskracht volledig uit het werk van Gustav Mahler. Hij samplet flarden uit diens symfonieën en rekt die uit tot gedragen en lichtelijk lyrische ambient. Zo nu en dan rommelen drone en elektrische gitaar als stormachtig klotsende oceaangolven onder het gepolijste, chromen Vangelis-light-oppervlak. Alle braampjes zijn weg en Fennesz aait en paait. En toch...
Het verzoek om een teiltje na het zoveelste behaagzieke strijkje en bijna al te veilig of zelfs gemakzuchtig getetter verdwijnt op slag als Fennesz de mist laat optrekken en majestueuze dissonanten uitrolt of het spectrum openscheurt met microtonale glitches en distorted loops. De poëzie wordt dan verpletterd door een abstractie die alleen in de handen van Fennesz bewijst dat ambient best danig bij de lurven kan grijpen en zelfs de nodige agressie kan herbergen. Het woeden van het hart, zoals bij Mahler, is helemaal niet zo heel ver weg.
http://www.kindamuzik.net/recensie/fennesz/mahler-remix/26655/
Meer Fennesz op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/fennesz
Deel dit artikel: