Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Met Damien Jurado kon je tot voor kort twee kanten uit: die van stevige rock zoals op Caught in the Trees en die van kale folk zoals op And Now That I'm in Your Shadow. Zijn zeggingskracht wordt er hoe dan ook niet minder om. Als Jurado een verhaal vertelt, dan is dat op de weemoedige wijze waarop slechts enkele andere Amerikanen als de mannen van The Drive-By Truckers en Willy Vlautin van Richmond Fontaine dat kunnen. Als meisjes al niet schuw van zichzelf zijn, zoals Calli in 'Rachel & Calli', dan worden ze dat wel van hun kerels die liever slaan dan praten. Even makkelijk verlaat Jurado het narratief om zich wat dichterlijke vrijheden te veroorloven.
Met zijn negende plaat Saint Bartlett gaat de singer-songwriter uit Seattle tussen zijn muzikale paden inzitten. Op een spannend kruispunt. Collega-muzikant Richard Swift treedt op als producent en voelt haarfijn aan waar Jurado's breekbare stem ondersteund kan worden door strijkers of drums en waar hij de man en zijn misère alleen moet laten. Zodoende komt de plaat halverwege met 'Kansas City' tot een sober hoogtepunt: alleen de hoorbare televisie biedt troost aan een rouwende zanger wiens moeder hem ontvallen is. Een moeder die hij later om vergiffenis en verzoening vraagt in het door drums en samenzang gesteunde 'Kalama'.
Saint Bartlett is Damien Jurado's meest desolate plaat tot dusver. Hij heeft eerder warmer werk gemaakt en melancholieker liefdesliedjes als 'I Am Still Here'. Maar in de verlatenheid ligt de eenzame pracht van deze plaat.
http://www.kindamuzik.net/recensie/damien-jurado/saint-bartlett/20344/
Meer Damien Jurado op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/damien-jurado
Deel dit artikel: