Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Boris bestaat bijna twintig jaar en in die periode heeft het Japanse trio reeds bewezen niet voor één gat te vangen te zijn. Verregaand muzikaal eclecticisme en overdadigheid staan centraal in hun aanpak, dat naast hun eigen werk ook al interessante samenwerkingen met onder meer Sunn 0))), Merzbow en Ian Ashbury (als BXI) opleverde.
Anno 2011 voegt Boris twee gelijktijdig uitgebrachte releases aan zijn oeuvre toe. Attention Please en Heavy Rocks, respectievelijk nummer zestien en zeventien, gaan beide verder in op andere muzikale dimensies waar Boris voor staat.
Attention Please heeft uitgesproken popaspiraties. Het is het eerste album waarop gitariste Wata alle zangpartijen voor zich neemt en dat leidt tot een zachte aanpak waarmee Boris op momenten een sfeer oproept die de vergelijking met Blonde Redhead of zachte passages van Deerhoof kan doorstaan. Maar Boris zou Boris niet zijn als de plaat geen verregaande variaties op het popthema zou bevatten. Als de gitaren harder worden gezet, zoals bijvoorbeeld op 'Hope', wordt er een flinke portie shoegaze geïnjecteerd en een instrumentale passage zoals 'Aileron' is ronduit dromerig. De hoofdprijs gaat echter naar 'Tokyo Wonder Land' waar basgitaar en drums het ritme uitrollen waarop de gitaren wild tekeergaan en een sonisch landschap schetsen dat niet vreemd is aan hun mythische landgenoten Les Rallizes Dénudés.
Zoals de titel doet vermoeden zorgt Heavy Rocks voor het tegengewicht. Genaamd naar zijn eerdere release uit 2002 met soortgelijk artwork, wil Boris wellicht de afgelegde weg documenteren. De tien nummers zijn opgebouwd rond zowat alle ingrediënten die het muzikale universum van de band voeden, waaronder doom, psychedelica, shoegaze en thrash. De bijdrage van Aaron Turner zorgt op 'Missing Pieces' en 'Aileron' - gebaseerd op het gelijkaardige nummer op tegenhanger Attention Please - voor een epische tint waarin de echo van Turners eerdere band Isis te horen is. Maar daarbuiten lijkt het er vooral op dat Boris zichzelf en alle mogelijke muzikale invalshoeken herhaalt. Het drietal heeft al iets te vaak bewezen dat het heavy rock maakt om Heavy Rocks vernieuwend te noemen.
http://www.kindamuzik.net/recensie/boris/attention-please-heavy-rocks/21806/
Meer Boris op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/boris
Deel dit artikel: