Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Sommige fans hebben dagen voor de deur van de Amsterdamse Ziggo Dome gebivakkeerd om Lady GaGa vanuit de speciale monsterpit van dichtbij te kunnen zien. Als de laatste hobbels in de vorm van voorprogramma's Lady Starlight en Britse glamrockers The Darkness zijn genomen, kan het Born This Way Ball los.
Gaga heeft in de drie jaar waarin ze is uitgegroeid van popzangeresje tot allroundicoon geen geheim gemaakt van haar voorliefde voor extravagantie en gevoel voor show. De combinatie van aanstekelijke liedjes met een 'het kan altijd gekker'-mentaliteit hebben haar tot in de hoogste regionen van het popsterdom gebracht. Dat ze daarbij regelmatig leentjebuur speelt bij collega's en vrijelijk put uit alom aanwezige kunst- en modegrillen is haar vergeven.
Vanuit een gigantisch speelgoedkasteel dat kan openklappen en beschikt over luiken, trappen en bewegende bruggen, werken Gaga en haar gezelschap (vijf muzikanten en een veelvoud aan dansers) zich door een warrig verhaal heen waarin een lichtgevend zwevend hoofd een verhalende rol heeft. Iets met aliens, een zwarte Jezus en operation: kill this bitch. Navertellen lukt niet, opsommen wel - maar wie gelooft je? Gaga komt op de rug van een als eenhoorn verkleed paard het toneel op. Twee nummers later vindt een weinig verhullende wedergeboorte ('Born This Way') plaats. Met een half ei op haar hoofd rolt ze vervolgens in een jurk op wieltjes over het podium, om even later verkleed en bereden als motorfiets een rondje om de monsterpit te maken. De motorfiets blijkt een piano in zich te herbergen waarop Gaga solo - los van alle geregisseerde gekkigheid - laat zien wat ze werkelijk in huis heeft. Achter alle show en opsmuk gaat namelijk wel degelijk een getalenteerde zangeres/muzikante schuil.
Eén met hart voor de fans ook, die haar op hun beurt weer overstelpen met cadeautjes. Ze neemt ruim de tijd om al het creatiefs te bekijken en aan te trekken. Toegeworpen sigaretten worden minzaam weggegooid: Gaga wil een joint, en een behulpzame fan reikt haar er graag eentje aan. Wat volgt is een preek over de bevrijdende werking van marihuana. We moeten vooral heel erg dronken en stoned worden vanavond, want Amsterdam: dus feestje. En we moeten vooral nergens een fuck om geven. Doet Gaga ook niet. De ouders die met hun grut op een avondje 'rolmodel Gaga' hadden gehoopt, krabben zich achter de oren.
Wat nog volgt, is Gaga in een vleeskleurige jurk door de gehaktmolen, Gaga op een bankstelletje gemaakt van Alejandro ("the best meat I've ever had"), Gaga met een bh met uzi's, en een duet ('Paparazzi') met het zwevende hoofd. Tijdens de toegift (Gaga in een tapijt) laat ze nog even horen een niet per se goede, maar wel krachtige stem te bezitten en met 'Merry the Night' komt na bijna tweeënhalf uur een einde aan het bal. Op naar de volgende overtreffende trap, waarvoor alleen al de aanblik van de wild uitgedoste fans voldoende inspiratie moet hebben opgeleverd.
Foto uit het KindaMuzik archief door Tim Broddin. Lady Gaga wil tijdens deze tour niet gefotografeerd worden.
http://www.kindamuzik.net/live/ldy-gaga/lady-gaga-3875/23220/
Meer Lady GaGa op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/ldy-gaga
Deel dit artikel: