Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Voorprogramma The Submarines [tweede foto] is een duo, bestaande uit John Dragonetti en Blake Hazard. Hij speelt gitaar, zij melodica, gitaar, xylofoon en allerlei andere instrumenten, terwijl een zachtjes pruttelende drummachine voor de begeleiding zorgt. Het resultaat is vrij frivole westcoastpop, met een voorliefde voor de sixties, zo bewijst de Kinkscover 'Waterloo Sunset'.
De podiumpresentatie is rommelig en melig, maar onder dat laagje vernis gaat nog de nodige melancholie schuil. Songtitels als 'Peace and Hate', 'Brighter Discontent' en een vinnig nummer over democratie (of eerder het gebrek daaraan) geven aan dat er aardig wat frustratie in de muziek zit.
Daarmee blijkt het een perfect gekozen voorprogramma voor Josh Ritter [foto boven]. De singer-songwriter brengt volgende maand in Europa de - vrij pretentieus getitelde - nieuwe cd The Historical Conquests of Josh Ritter uit en doet daaraan voorafgaand al enkele optredens. Ook het werk van Ritter klinkt op het eerste gehoor vrij luchtig, maar bevat veelal poëtische en geëngageerde teksten.
Vanavond dus veel nieuw werk, dat de overvolle Melkweg overigens goed lijkt te kennen. Nieuwe nummers als 'To the Dogs of Whoever' en 'Mind's Eye' kunnen op veel bijval rekenen. Het zijn deze nummers die er al meteen aardig inhakken. Wie nog een ingetogen singer-songwriter op het podium had verwacht komt bedrogen uit. Hier staat een zanger die ambitieuze zaken in petto heeft, samen met een band die rockt, maar ook blues en soul kan spelen.
De muziek ademt, nee, schreeuwt werelddominantie en doet daarmee maar aan één muzikant denken: Bruce Springsteen. De Melkweg lijkt al snel te klein voor het enthousiasme waarmee Ritter het optreden brengt. Dat het oude werk feilloos tussen het vele nieuwe materiaal past en dat dit met dezelfde geestdrift wordt gebracht is tekenend voor de grote klasse van de charismatische zanger. Ook in het kleine, zoals 'Monster Ballads', zit grootsheid verscholen.
In de toegift speelt Ritter zonder versterking en met enkele plukken op z’n gitaar de Springsteenklassieker 'The River'. Enkel de luidruchtige airconditioning (die blijkbaar niet uitgeschakeld kan worden) overstemt de uitvoering. Het publiek is muisstil. Maar Ritter heeft geen cover van The Boss nodig om duidelijk te maken waar zijn aspiraties liggen.
http://www.kindamuzik.net/live/josh-ritter/josh-ritter-the-submarines/15945/
Meer Josh Ritter op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/josh-ritter
Deel dit artikel: