Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
In 1991 sprak je de woorden: "Ik wil gewoon extreme muziek maken en een dikke vinger opsteken naar iedereen die me de afgelopen vijf jaar op mijn zenuwen heeft gewerkt. Ik steek een dikke vinger op naar alle standaard rockers. Naar alle heavy-metal shitheads. Ik wil 'fuck off'-muziek maken." Denk je er anno 2005 nog net zo over?
"Niet zo extreem meer, hoewel ik die mentaliteit van Napalm Death altijd tof gevonden heb. Tenslotte zijn we in onze presentatie wél extreem. Maar in onze vrije tijd zijn we heel rustige jongens, iets wat veel mensen niet verwachten en waar ze wel eens raar tegenaan kijken. Kijk, ik was toen natuurlijk een stuk jonger en de metalwereld stak toen anders in elkaar. Het pure heavymetalpubliek had een grondige hekel aan ons. Tijdens het werken aan onze documentaire stuitten we op een festival in Engeland uit 1989 waar wij optraden samen met bands als Metallica, Slayer en Guns N’ Roses. We kregen daar meer speeltijd dan Guns N’ Roses en dat heeft een boel mensen behoorlijk pissig gemaakt. Maar zulke dingen horen erbij. Om de zoveel tijd sta je voor een publiek, vaak op festivals, dat niks van je moet hebben en dat ook laat merken. Maar dat motiveert ons alleen maar om er harder tegenaan te gaan."
Je hebt het over een documentaire. Zijn jullie daar al aan begonnen?
"We zijn in elk geval aan het filmen, maar dat hebben we altijd al veel gedaan. De afgelopen jaren hebben we erg veel materiaal geschoten. We zijn nu aan het bekijken of we het in de goede volgorde kunnen krijgen en welke stukken het beste bij elkaar passen."
Kunnen we nog schokkende dingen in die documentaire verwachten? Iets wat niet zou misstaan in 'This is Spinal Tap'?
"Ha ha! De afgelopen jaren zijn er zoveel rare dingen gebeurd. Ik herinner me nog een optreden in Oostenrijk. We waren met onze bus vertrokken vanuit Birmingham en hadden een hele reeks vrienden meegenomen waaronder Frank Healy van Benediction en Nick Barker die toen in Dimmu Borgir speelde. De bus begaf het en we haalden het festival niet meer op tijd. We waren al een beetje gek aan het doen en het ging van kwaad tot erger; we begonnen goedkope tequila te drinken en uiteindelijk renden we in ons blootje over het festivalterrein."
Ik hoop voor je dat daar geen filmmateriaal van is?
"Eerlijk gezegd wel en het is knap gênant. All in the name of heavy metal! Ha ha!"
Over de nieuwe cd: hoe bepalen jullie welk nummer geschikt is voor de nieuwe plaat? Welke criteria hanteren jullie?
"Ik zou het echt niet weten. Eerlijk gezegd staan er op deze nieuwe cd zelfs nummers die er oorspronkelijk helemaal niet voor bedoeld waren. Ik probeerde een split-cd voor elkaar te krijgen met Nasum, maar door tijdgebrek kwam dat er niet van. Danny (drummer) had die nummers gehoord en vond dat ik ze moest bewaren voor de nieuwe cd van Napalm Death en dat vond ik geen gek idee.
De cd is eigenlijk heel apart tot stand gekomen doordat het afgelopen jaar voor mij heel raar verlopen is. Nadat Order of the Leech uitgekomen was werd het opeens heel rustig. Ik vond het een heel sombere periode. Iedereen ging zijn eigen gang en ik ben zelfs een maand naar de Verenigde Staten geweest en heb de rest van band in die tijd nummers die al de geschreven waren gegeven om aan te werken. Toen ik terugkwam bleek dat we met zijn allen op één golflengte zaten en was de cd in sneltreinvaart klaar. Er straalt een ongekende intensiteit van de muziek af en toen we na afloop het resultaat hoorden dachten we ook 'Dit is écht goed!'. De nummers zijn niet uit den treure geanalyseerd en juist dat beetje imperfectie geeft het zijn charme."
De titel van de nieuwe cd is The Code Is Red…Long Live the Code. Wat houdt dat in?
"Geen flauw idee. Het is een afgeleide van 'The king is dead, long live the king', maar verder weet ik er ook niet zoveel van. Barney heeft het bedacht en hij wil aan sommige teksten vaak een rare draai geven. In veel landen geldt een kleurcode om de staat van alarm aan te duiden en rood is de meest extreme. En dat is waar Napalm Death voor staat; wij zijn er dus wees op alles voorbereid. Ik denk dat Barney het als volgt bedoeld heeft; in veel landen wordt de alarmfase gebruikt om angst onder de bevolking te brengen. Angstige mensen zijn tenslotte makkelijk te beïnvloeden. Maar je kunt je afvragen of we nu wel in zulke gevaarlijke tijden leven. Is het niet altijd zo geweest? Moeten we wel zo angstig zijn? Oorlogen en conflicten zijn er altijd al geweest. Uiteindelijk worden we bang gemaakt door dezelfde politici die ons horen te beschermen."
Jullie zijn niet op zoek naar een vervanger voor Jesse. Waarom niet? Willen jullie een deur open houden voor als hij terug komt?
"Dat ligt nogal gevoelig, maar de vraag ligt wel voor de hand. Afgelopen jaren hadden we onderling de nodige problemen. Kijk, het ligt niet aan de gitaarriffs die Jesse bedacht; wij weten dat hij dát wel kan. Maar om iemand in de band te hebben die er niet honderd procent voor gaat en vaak zelfs hele periodes verdwenen is, dat is niet vol te houden. Regelmatig waren we op tournee en was Jesse nergens te vinden. Leg dat maar aan de organisatie uit. Het is wél je vriend, ik kende hem al voordat hij in Napalm Death zat, dus je gaat hem ook niet zwart maken. We zeiden dan maar dat hij ziek was. Ik verwacht ook niet dat Jesse nog terugkeert. Eigenlijk hebben we al min of meer besloten dat Napalm Death een viermansformatie is. Jesse had het altijd over Terrorizer en dat hij een cd daarmee ging opnemen. En ik zei elke keer 'Dóé dat! Gá er voor! Als ik die cd zie, dán weet ik dat je op de weg naar herstel bent en dán ben ik tevreden.'
Niet dat het eenvoudig was om Jesse weg te sturen. Napalm Death is een hechte groep en ik beschouw elk bandlid als familie. Natuurlijk hebben we onderling wel eens problemen en verschillen we qua persoonlijkheden heel sterk van elkaar, maar juist daardoor kunnen we zo goed met elkaar opschieten. Ik zie de andere bandleden als geadopteerde broers. De beslissing was niet gemakkelijk maar als groep zijn we er sterker door geworden. Een dergelijke situatie brengt je toch dichter bij elkaar. Jesse denkt er waarschijnlijk anders over, maar wij vinden dat dit het beste voor hem is. Hopelijk gaat hij nu nadenken over zijn leven en slaat hij een betere weg in. Zodra ik een nieuwe cd van Terrorizer zie weet ik dat hij een mijlpaal bereikt heeft. Dat zou fantastisch zijn."
Wat beschouw jij als het grootste verschil tussen de voorlaatste cd Order of the Leech en de nieuwe The Code Is Red…?
"Het meest opvallende is het geluid van de drums. Die klinken veel natuurlijker. We lazen onder andere op internetfora vaak de kritiek dat de drums getriggerd of als drumcomputers klinken, en daar wilden we vanaf. In het geheel hebben we geprobeerd een meer 'live' gevoel te creëren. Russ (Russel, producer red.) is jarenlang geluidstechnicus bij live-concerten geweest en met hem hebben we geprobeerd dat gevoel in de muziek te brengen. Persoonlijk zie ik het schrijven van muziek als het bakken van je favoriete cake; je gooit een hoop ingrediënten bij elkaar en uiteindelijk hou je, hopelijk, iets over dat bevalt. Wij pretenderen niet dat we de wereld gaan veranderen en ook niet dat we een nieuwe muzikale stroming vertegenwoordigen. Wij zijn gewoon Napalm Death en dit is wat we doen."
Je noemde net internetfora. Hoe belangrijk is internet voor Napalm Death om contact te houden met de fans? Gebruiken jullie het veel?
"Ik gebruik het veel om contact te houden. Dankzij internet heb ik weer oude vrienden leren kennen. Ik post niet zoveel berichten op fora als ik eigenlijk zou willen. Ik vind ook dat áls ik iets post, dat het dan wel iets van betekenis moet zijn. Maar het is erg interessant om de reacties en meningen van de fans op ons forum te lezen. En soms bemoei ik me wel met een discussie als bijvoorbeeld een fan kritiek op ons heeft."
Verscheidene bekende rockpersoonlijkheden vervullen een gastrol op The Code Is Red… waaronder Jello Biafra (met het nummer ‘The Great and the Good’). Als je Jello Biafra zou vragen mee te komen op de aanstaande tournee, wat zou hij dan zeggen?
"Ik denk dat hij dat wel zou willen. Het grappige is namelijk dat hij onlangs een cd heeft opgenomen met The Melvins en samen met de gitarist daarvan, Buzz Osbourne, heb ik een project genaamd Venomous Concept. We hebben samen met The Melvins al eens wat optredens gedaan, en dan speelden we ook nummers van elkaar. Samen met Venomous Concept zou je een aardig trio bij elkaar hebben. The Melvins kunnen dan nummers spelen van Napalm Death, terwijl wij weer nummers van Venomous Concept spelen en Venomous Concept nummers van The Melvins. Of andersom. Dus ik denk dat Jello Biafra dat wel ziet zitten. Hij is een interessante figuur. Heel slim ook. Als hij slaapt krijgt hij vermoedelijk nog informatie via een infuus binnen. Onvoorstelbaar hoeveel hij weet. Die man absorbeert boeken."
Je bent tevens actief in een project met Nick Barker (ex-Dimmu Borgir) en Necrobutcher (Mayhem) onder de naam Born to Murder the Earth Hoe gaat het daarmee?
"Heel langzaam. We hebben wel de basis van een paar nummers klaar, maar verder schiet het niet op. Mick Kenney, die het artwork voor Napalm Death verzorgt, is er ook bij betrokken en binnenkort gaan we weer even om de tafel zitten om wat ideeën op een rijtje te zetten. Het is ook best lastig nu ik het druk heb met Napalm Death terwijl Nick veel in de Verenigde Staten verblijft om met Dino Cazares (ex-Fear Factory) een band op te richten. Uiteindelijk zullen we wel verder komen maar dat is een kwestie van tijd. In principe is het mogelijk om vlot een cd uit te brengen, maar dan zullen we een drumcomputer moeten gebruiken. Ik heb liever dat Nick zelf de drumpartijen doet, alleen duurt het dan wat langer. Als we een paar weken tijd vrij kunnen maken dan moet het wel lukken. Tenslotte is er tegenwoordig met al die techniek en internet veel mogelijk."
http://www.kindamuzik.net/interview/napalm-death/napalm-death-wil-de-wereld-niet-veranderen/9293/
Meer Napalm Death op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/napalm-death
Deel dit artikel: