Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Ondanks dat Sauna wellicht niet meteen valt onder het sterkste werk van Mount Eerie, doet dat helemaal niets af aan de inmiddels immense track record van Phil Elverum. In 1998 verscheen onder de naam van The Microphones een eerste collectie geluidschetsen: Tests. Fladderende tapefragmenten, willekeurig onderbroken door opgenomen buitengeluiden, knorrende gitaren en de kleine, onthechte stem van Phil Elverum zelf. Een tot dan toe onbekende thuisknutselaar uit Anacortes, Washington.
Slechts drie jaar na de petrischaal-experimenten van Tests verschijnt daar als donderslag bij heldere hemel het zinderende monument zelf: The Glow, Pt. 2. Een meesterlijk geschreven geluidenboek dat bijna uit zijn eigen voegen en rafels scheurt. Met onvaste handtekening trekt Elverum hele bergketens, sterren en ondoordringbare bossen te voorschijn. Op tape. De mens gaat er volledig in onder.
Sauna
Met een grote sprong naar 2015. De wereld van The Microphones is inmiddels verdwenen achter de naam Mount Eerie. Wie EP's en halfplaten achterwege laat telt Sauna alweer als negende plaat. Opgenomen in The Unknown, een tot studio omgebouwde kerk. Het resultaat is een broeierig, zwaar en zwetend werk dat vrij treffend de ervaring oproept van een Finse sauna. "Ik heb specifieke locaties in mijn hoofd als ik schrijf – voor Sauna had ik, als in een flits, een redelijk compleet beeld voor me. Een volledig ingebeelde locatie, die vast veel overeenkomsten heeft met bestaande omgevingen. Een veld, een aantal berken, water vlakbij, zware regen. In het midden een sauna – geconcentreerde hitte. Niets bijzonders. Een goed startpunt om dit album te maken."
"Deze locaties zijn alleen voor eigen mentaal gebruik. Het is niet dat ik probeer accurate beelden van bestaande plaatsen op te roepen of over te brengen. Het is meer dat specifieke locaties aanzetten tot specifieke ideeën. Ik weet niet precies hoe deze beelden zich laten vormgeven in de muziek – het is een vaag proces."
Sauna is dus niet echt een geografische, al dan niet ingebeelde omgeving. "Nee. Sauna gaat over het vormen van een dieper begrip van het leven, de wereld waarin dat gebeurt en hoe ons verstand dat allemaal verwerkt en probeert te begrijpen. Er zijn zoveel absurde indrukken die een mens dagelijks opdoet. De nummers op Sauna zijn observaties en gedachten die ik heb over hoe het verstand dit allemaal begrijpbaar maakt."
Oog
Sauna bevat dus weer een aantal thema's die regelmatig terugkeren op platen van The Microphones en Mount Eerie. Een daarvan is de relatie tussen wat we zien en wat er werkelijk is - en niet. Op No Flashlight werd er al eens bijna een hele, vrij duistere, plaat aan gewijd. "Ik geloof dat alle plaatsen en locaties, alles wat we zien, in ons hoofd worden gecreeërd. Het zijn mentale constructies die worden opgebouwd door onze zintuigen. Zoals in Youth, het laatste nummer van de plaat: "Everything is born by my eye". De constante ervaring van deze wereld is hoe deze bestaat, meer niet. De subjectieve ervaring van deze wereld is alles wat er is. Voortdurend veranderend en nooit 'officieel' echt. Het nummer gaat over jeugdige overmoed – de overtuiging dat je eigen subjectieve ervaring van wat je ziet de echte versie van de werkelijkheid is."
Uitsluitend natuur
"Ik geloof niet dat er iets kan bestaan buiten de natuurlijke wereld. Alles wat bestaat is in deze wereld – en het is natuur. Vanzelfsprekend zijn er plaatsen die op het moment minder aangetast zijn door mensen, maar dat neemt niet weg dat deze omgevingen nog steeds in dezelfde natuurllijke wereld zijn als alle andere. Maar er is een andere wereld binnenin de wereld die bestaat, en dat is de oneindige creatie die het verstand ervan maakt. Welke van de twee de echte is – geen idee."
"There is a veil between me / and the bottomless sky / cloud or sheet billowing / the edge of my mind" (uit: Dragon)
Muziek
"Muziek ervaar ik is als een vreemde laag die kleurt wat wat de zintuigen zien en horen. Het vormt en vervormt het hele plaatje. Ik heb dus niet de hoop dat luisteraars iets meemaken van de plaat Sauna die ik in mijn hoofd hoor en zie. Ik kijk met een tevreden gevoel terug op het maken van Sauna. Niet zozeer vanwege het resultaat, maar om die tijd die ik heb doorgebracht. Ik maak albums die in mijn beleving goed klinken – en ik weet dat ze hoe dan ook op duizend verschillende manier worden ervaren. Meer dan dat kan ik niet hopen."
Beeld van Kyle Johnson
http://www.kindamuzik.net/interview/mount-eerie/phil-elverum-alleen-op-de-wereld/26169/
Meer Mount Eerie op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/mount-eerie
Deel dit artikel: