Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Haxan Cloak trapt de avond in de sfeervolle AB Club af. Net zoals het podium is ook Bobby Krlics soloproject gehuld in duisternis, zij het dan in muzikaal opzicht. Haxan Cloak wordt bestempeld als een van de nieuwe exponenten van de stroming die het avant-gardistische metaljargon naar elektronica omzet en dat blijkt vanavond helemaal. Donkere drones rollen trillend over de vloer van de club, harde beats weven er abstracte ritmes door en Krlic voegt sporadisch stemgeluiden toe. Dit muzikale landschap bevindt zich in een passende setting en stralen wit licht bezorgen het verder donkere podium een filmisch effect. Haxan Cloak balanceert tussen muzikale extremen maar slaagt er vanavond niet volledig in die gimmick te overstijgen. Daarvoor is de set te weinig subtiel én niet extreem genoeg.
Contrasten spelen ook een grote rol in het oeuvre van Phil Elverum, vanavond te gast met Mount Eerie [zie foto]. Nadat hij tijdens het openingsnummer zichzelf op twaalfsnarige gitaar begeleid heeft, vervoegen drie jonge vrouwen zich bij hem: de band waarmee hij deze keer door Europa trekt. Een meisje met een charmant beperkt drumstel, twee bassisten en Phil zelf staan collegiaal naast elkaar op één rij, terwijl in een uithoek van het podium nog een fagotspelende man opduikt. Hij wordt later in de set geïntroduceerd als Brusselaar en hij blijkt de lokale toevoeging van de avond te zijn. Niemand kan op dit moment vermoeden dat deze man tijdens het bisnummer met een wilde fagotsolo een centrale plaats zal innemen.
De nummers, voornamelijk afkomstig van het recente tweeluik Clear Moon en Ocean Roar, balanceren tussen melodie, melancholie en dissonantie. Sfeervolle stukken worden doorspekt met wilde gitaar- en baserupties, waarbij ook de sporadische gezangen van de drumster een aangename toevoeging vormen. Dit geldt ook voor de fagot. Een andere constante in Mount Eeries universum is een zekere knutselfactor, wat zich uit in korte nummers die steeds schijnbaar abrupt afgebroken worden eens de muzikale ideeën voldoende ontwikkeld zijn.
Ondanks de verschillende accenten waarmee Mount Eerie zijn nummers op deze tour inkleurt, blijft er toch een zekere mate van inwisselbaarheid tussen de verschillende passages aanwezig. De bezetting waarmee hij in Brussel aantrad, was al een verbetering ten opzichte van zijn doortocht in het voorprogramma van Earth vorig jaar, maar wat extra nuancering van de combinatie tussen harde en zachte passages zou de spanningsboog ten goede komen.
Foto door Louisa Crowe
http://www.kindamuzik.net/live/mount-eerie/mount-eerie-haxan-cloak/24001/
Meer Mount Eerie op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/mount-eerie
Deel dit artikel: