Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
In 1994 leverde dEUS met Worst Case Scenario een debuutplaat af om 'u' tegen te zeggen. Veel muziek, veel geruzie en vele albums later bestaat de band nog steeds. Tom Barman en de zijnen laten met deze nieuwe plaat ook meteen een nieuwe dEUS horen. "Sexy, dansbaar en zeer in your face", aldus Barman. Niet meteen wat je van de band gewoon bent, maar het klinkt wél verdomd lekker. KindaMuzik treft Pawlowski in Amsterdam en spreekt met hem over de langverwachte nieuwste.
Hoe voelt het om de nieuwe plaat aan iedereen voor te stellen? Is dat nog altijd even spannend?
"Het blíjft spannend en opwindend om een plaat uit te brengen. We hebben het afgelopen jaar vooral binnen gezeten en zijn er bijna niet opuit getrokken om op te treden of onder de mensen te komen. Terwijl dat toch wel is wat we het liefste doen. Nu komt de clubtournee er aan, en dat is dus een zeer leuk vooruitzicht."
De nieuwe plaat heet Vantage Point, volgens Tom een zeer sexy en dansbare plaat. Waar kwam de inspiratie voor deze plaat vandaan?
"Dat geluid van de plaat komt gedeeltelijk vanzelf. We werken met een bepaalde producer en tijdens de tournee maken we wat halve nummers. Sommige van die dingen verschijnen dan op de plaat. En omdat dEUS evolueert, evolueert ons geluid ook. Het is zo dat Tom en Klaas Janzoons altijd in hun stijl klinken, maar voor de rest alles open laten. De andere bandleden leveren ook hun bijdrage en daarom klinkt elke dEUS-plaat altijd een beetje anders. Er zijn namelijk veel groepsleden weggegaan en bij gekomen, en hun verschillende stijlen vind je terug in de nummers.”
Wat is trouwens het verhaal achter de samenwerking tussen Karin Dreijer Andersson (The Knife), Guy Garvey (Elbow) en dEUS?
"Heel eenvoudig: Tom heeft die mensen gewoon opgebeld en het hen gevraagd. Guy Garvey, de zanger van Elbow, kenden we wel al. Hij stond twee jaar geleden in ons voorprogramma toen we in Vorst speelden en als dEUS naar Manchester gaat komen de mannen van Elbow ook altijd kijken. Karin Dreijer Andersson kende niemand van ons persoonlijk, dus hebben we contact met haar opgenomen. Zij zag een samenwerking goed zitten en is dus naar Brussel gevlogen om in de studio haar zanglijn in te zingen."
Hebben andere bands nog invloed gehad op deze dEUS-plaat?
"Dat ligt voor iedereen een beetje anders, iedereen heeft zo zijn invloeden. De bassist, Alan Gevaert, luistert niet meer zo veel naar nieuwe muziek en ik eigenlijk ook niet. Voor 'The Architect' hebben we bijvoorbeeld veel naar een oude plaat van The Talking Heads geluisterd. Maar wat er leeft in de hedendaagse muziekscene sluipt er toch altijd een beetje in. Op tournee luisterden we weer zeer veel naar Tool. We hadden toen altijd en overal een dikke ghettoblaster mee waarin de nieuwe Toolplaat volledig tot zijn recht kwam. Die plaat en de ghettoblaster waren uiteindelijk gewoon met elkaar vergroeid.”
Jullie hebben nu je eigen studio, eveneens Vantage Point genaamd. In welke mate heeft dit het schrijf- en opnameproces versneld en beïnvloed?
"De nieuwe studio ligt dicht bij huis, dus we moeten wel wat rekening houden met de buren. Maar het hebben van een eigen studio is zeer plezant. Je voelt je er echt thuis omdat je er zeer veel tijd doorbrengt. Je repeteert er, je neemt er een plaat op en je bent er bijna dag en nacht. Het is, kortom, een aangename plaats. Plus het feit dat we nu meer luxe hebben en meer op ons gemak zijn.
In welke mate verschilt deze dEUS-plaat eigenlijk van zijn voorgangers?
"Bij de vorige platen waren er zeer veel spanningen en ruzies in de groep, heel wat mensen die elkaar op de zenuwen werkten. Wij hebben ons echter de voorbije jaren ongelooflijk goed geamuseerd. Iedereen had natuurlijk wel zijn persoonlijke problemen, dat is vanzelfsprekend, maar onderling hebben we het ervan genomen. De plaat is uiteraard wel meer dan het feit dat we goede vrienden zijn; het is ook een deel van het universum van Tom. Maar het feit dat er meer feestelijke nummers op staan dan op de andere platen is zeker en vast het bewijs dat er minder problemen waren in de groep."
Een deel van jullie heeft kinderen. Hoe gaat het toeren nu, en staat Amerika nog ergens op de planning?
"Alan en Klaas hebben inderdaad kinderen en ik merk dat het niet vanzelfsprekend is om dit te combineren. We zijn meestal maximaal twee weken op tournee, gaan vervolgens even terug naar huis, om daarna alweer te moeten vertrekken. Dat is soms best moeilijk. Plannen voor Amerika zijn er voorlopig nog niet. Bij de laatste plaat zijn we naar Amerika gegaan, waar we wel wat succes hadden maar soms ook letterlijk voor drie man stonden te spelen. Maar het was een zeer leuke ervaring. Het was voor mij ook de eerste keer dat ik buiten New York ben geweest."
En de verdere evolutie van dEUS?
"Er komt zeker nog een dEUS-plaat en ik ben er bijna zeker van dat Tom ook nog een film gaat maken. Ook Magnus, Toms electrogroep, zal nog wel een plaat uit brengen. Wat mijzelf betreft: ik heb onlangs nog wat nieuw materiaal opgenomen met The Grooms. En ook The Love Substitutes, een band waar ik ook af en toe iets mee uitbreng, blijft bezig."
Foto's: Steve Gullick
http://www.kindamuzik.net/interview/deus/sexy-en-dansbaar-de-evolutie-van-deus/16871/
Meer dEUS op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/deus
Deel dit artikel: