Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Na vier platen vol donkere, elektronische gothpop waarop Zola Jesus tevens flirt met neoklassiek, is het nu tijd voor een meer popgerichte aanpak. Nika Rosa Danilova, zoals haar echte naam is, wil met Taiga een groot publiek bereiken. Groter dan de undergroundstatus die ze nu heeft. En eerlijk is eerlijk: een aantal nummers van deze prima plaat zou wel overeind blijven in een grote festivaltent.
Van de schitterende stem en fabuleuze zangtechniek van de operageschoolde Zola Jesus wisten we allang dat die een groot bereik hebben. Ze koppelt het op Taiga aan toegankelijke songs die relatief makkelijk in het gehoor liggen en bovendien helder geproduceerd zijn. Toch behoudt ze het mystieke van de voorgaande platen, zodat de knieval naar een groter publiek niet volledig is.
De muziek van Zola Jesus wordt nog steeds gestuurd door beats en toetsen, met ruimte voor breed aangezette orkestraties. De stap voorwaarts zit hem in pakkende refreinen en tegen r&b aanschurkende zang, waarmee een plekje op Lowlands er toch een keer in moet zitten. Fraaie voorbeelden van haar nieuwe kunnen zijn het ritmisch sterke 'Hunger', het onderhuidse 'Go (Blank Sea)' en de met prachtige climaxen opgesierde slotnummers 'Hollow' en 'It's Not Over'.
Beroepstwijfelaar Danilova lijkt zich op deze uitstekende plaat eindelijk bewust te zijn van haar niet misselijke kwaliteiten. In plaats van naar binnen gericht en zwaar aangezet klinkt ze voor het eerst speels en groots. Chvrches en Lykke Li lijken er een geduchte concurrente bij te krijgen met een veelvoud aan zangkwaliteiten en meer muzikaal avontuur. Nu die doorbraak nog.
http://www.kindamuzik.net/recensie/zola-jesus/taiga/25486/
Meer Zola Jesus op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/zola-jesus
Deel dit artikel: