Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Serieus genomen worden en belangrijke dingen zeggen, dat wil toch iedereen? Spijtig genoeg heeft die opvatting blijkbaar ook Joel Gibb, frontman van deze Canadese 'gay church folk music' groepering, te pakken. Weg zijn de leuke meezingers over klysma's en andere hilarische aspecten van de herenliefde, om duidelijk te maken dat hij echt wel iets te vertellen heeft.
Natuurlijk was het in het verleden niet steeds lachen geblazen met The Hidden Cameras. Er werden ook ernstige dingen aangekaart, maar wel steeds op een spitsvondige wijze en met veel gevoel voor zelfrelativering. Op Origin: Orphan lijkt het alsof Gibb in één keer een hoop trauma's wil verwerken. Slechts één keer kan er een melancholische glimlach af: in het op een robotachtige Afrobeat drijvende 'Underage' bezingt hij op ontwapenende wijze zijn eigen ontluikende seksualiteit.
Ook de muzikale aanpak is spaarzamer. De toeters en bellen zijn weg en de arrangementen zijn kaal of ijskoude bombast. De samenzang is ook een stuk minder levenslustig; en was net dat niet zo'n beetje hun bestaansreden? Enkel in 'The Little Bit' gaat het mannenkoor zich te buiten aan enthousiasme, maar geplet tussen het kwetsbaardere 'Underage' en het slepende sluitstuk 'Silence Can Be a Headline' komt dat een beetje misplaatst over.
Er wordt ook nog een beetje jarentachtigkaas bijgesleurd. De intro van 'Do I Belong?' schept namelijk verwachtingen richting ' I Want to Break Free' van Queen, maar in plaats van over the top te gaan, blijft de eightiessynth een dikke vier minuten ter plaatse trappelen.
Door die instrumentale eentonigheid en vocale onderkoeldheid is Origin: Orphan bijna onvergelijkbaar met de levendigheid van hun vorige platen. Hier en daar proberen ze nog wel - het zeurderige 'He Falls to Me' eindigt bijvoorbeeld met bijna hysterische vocale uithalen - maar dan lijkt het eerder alsof ze een verplicht nummertje opvoeren dan op echte joie de vivre.
De vooruitgestuurde idiote en licht Pythonesque clip van 'In the NA' lijkt na beluistering van Origin: Orphan voor een volledig andere band gemaakt. Want The Hidden Cameras hebben een serieuze verandering ondergaan. En da's geen lachertje.
http://www.kindamuzik.net/recensie/the-hidden-cameras/origin-orphan/19579/
Meer The Hidden Cameras op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/the-hidden-cameras
Deel dit artikel: