Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wanneer de noise wegtrekt en Norman Blake begint te zingen vallen de violen hem bij. Daarna valt de ritmegitaar in en komt ‘The Concept’ van de grond.
“She wears denim where ever she goes / Says she’s gonna get some records by the Status Quo / Ooh yeah / Ooh yeah / Still she won’t be forced against her will / Says she don’t do drugs but she does the pill / Ooh yeah / Ooh yeah”
Deze fantastische single uit 1991 opent het doorbraak-album Bandwagonesque van Teenage Fanclub. Na zes (officiële) albums trapt ‘The Concept’ nu ook het eerste overzichtswerk dat van de band verschijnt af: Four Thousand Seven Hundred And Sixty-Six Seconds: A Shortcut To Teenage Fanclub.
A Shortcut… bevat het merendeel van de singles dat de band uitbracht in de periode 1989-2002. Het leeuwendeel van de verzameling liedjes is van de hand van Norman Blake en Gerard Love. Raymond McGinley is pas in een later stadium meerdere bijdragen aan de albums gaan leveren, van hem staan nu slechts vier composities op deze ‘Best Of’. Nu is het zo dat McGinley de meest introspectieve melancholieke liedjes schrijft die wat minder makkelijk in het gehoor liggen dan het materiaal dat de anderen aanleveren. Daarmee is niet gezegd dat Blake en Love makkelijker werk produceren of dat McGinley stroeve pop schrijft. Teenage Fanclub heeft zich als geheel tot in de puntjes bekwaamd in het schrijven van de perfecte popliedjes. Love’s nummers klinken vaak opbeurend maar worden met die typische lijzige stem gezongen. ‘Sparky’s Dream’ is het schoolvoorbeeld van een popnummer waar compositorisch niets op aan te merken valt en dat een melodie heeft die dagenlang blijft rondzingen in je hoofd. Love’s nieuwe nummer ‘Empty Space’ vat eigenlijk al zijn bijdragen samen: perfecte pop en scherpe melodieën waar de Byrds jaloers op kunnen zijn. Blake is evenals Love een hopeloze romanticus bij wie echter altijd donkere luchten lijken te dreigen. De ongekroonde voorman van de band weet telkens weer die mooie hook met grappige teksten met een serieuze ondertoon te combineren – zoals behalve ‘The Concept’ ook ‘I Don’t Want Control Of You’ zo goed illustreert. Zijn regelrechte liefdesverklaring in de vorm van de nieuwe track ‘Did I Say’ is daarom verrassend optimistisch te noemen. Het liedje is echter van zo’n schoonheid dat iedereen er eigenlijk verplicht ‘aan zou moeten’.
“Hey did I say / I don’t mind if you want to go home / Take me there / No you don’t have to travel alone”.
Waar Teenage Fanclub ten tijde van Catholic Education eerst de Europese evenknie leek te zijn van Dinosaur Jr verschoof de sound van de band met Bandwagonesque richting dat van Big Star. Vanaf Grand Prix richt de band zich steeds meer op de perfect afgeronde popsong, de Byrds-invloeden worden dan duidelijker hoorbaar. ‘Your Love Is The Place Where I Come From’ (McGinley), ‘Mellow Doubt’ (Blake), ‘Ain’t That Enough’ (Love), stuk voor stuk mooie poptunes die het inderdaad verdienen om opnieuw onder de aandacht te worden gebracht. A Shortcut… is daarmee een mooie introductie voor liefhebbers van klassieke pop – à la Byrds en Big Star – die de Teenage Fanclub nog niet (goed genoeg) kennen. De drie nieuwe nummers maken deze Four Thousand Seven Hundred And Sixty-Six Seconds echter ook een must voor reeds aangesloten aanhangers van de Fanclub.
http://www.kindamuzik.net/recensie/teenage-fanclub/four-thousand-seven-hundred-and-sixty-six-seconds-a-shortcut-to-teenage-fanclub/2470/
Meer Teenage Fanclub op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/teenage-fanclub
Deel dit artikel: