Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Laatst, bij een concert, zei iemand over de recente cd van David Thomas and The Pale Boys tegen me dat vreemde muziek steeds gewoner wordt als je er vaak naar luistert. Het is niet alleen een interessante conclusie, maar het is eigenlijk vooral een logische verklaring voor de populariteit van experimentele groepen die vandaag de dag veelal onder de hokjesnaam postrock opereren.
Tien of twintig jaar geleden kon ik nog niet geloven dat mensen voor hun plezier naar Metal Machine Music van Lou Reed luisterden. In het ergste geval liep je het risico om door een punker in elkaar geslagen te worden als je een Pink Floyd-T-shirt droeg, wat in het Roger Waters-tijdperk natuurlijk begrijpelijk was. Maar tegenwoordig kan je met de Pink Floyd-elpee Animals onder je arm veilig over straat. Op feestjes van muziekvrienden wordt zelfs serieus gediscussieerd over duistere groepen als Mogwai, Godspeed You Black Emperor! en Explosions In The Sky, die verder weinig te maken hebben met de progressieve rock van weleer maar wél de traditie van lange, ingewikkelde en tegendraadse composities in ere houden.
In die categorie vind je ook Tarentel, een merkwaardig collectief uit San Francisco dat alweer actief is sinds 1998. Het belangrijkste handelsmerk van deze zwijgzame jongens is de manier waarop ze muzikale landschappen van indierock en verstilde ambient creëren. De nieuwe plaat, We Move through Weather, parkeert in het hetzelfde straatje als hun vorige studioalbums en miniplaten. Je kunt je natuurlijk wel afvragen waarom een experimentele groep als Tarentel stilstaat en het experiment een andere functie, zeg gerust onderdanige, plek heeft gekregen, namelijk die van sferische achtergrondgeluiden. Iets waar iemand als Brian Eno zich al eerder in verdiepte.
Het moet gezegd worden over Tarentels We Move through Weather: twee tracks van een dik kwartier en enkele korte momenten, bestaande uit zéér trage en donkere geluidsfragmenten, zijn niet bepaald luistervriendelijk. Tarentel doet weliswaar aan opbouwen, maar een climax blijf bijna altijd uit. Voor wie echter Explosions In The Sky toegankelijk noemt, ligt hier een nieuwe uitdaging.
http://www.kindamuzik.net/recensie/tarentel/we-move-through-weather/7454/
Meer Tarentel op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/tarentel
Deel dit artikel: