Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het verhaal gaat dat Glen Hughes en Tessa Murray elkaar 's nachts tegenkwamen op een treinstation in Londen. Het duo maakt, onder de naam Still Corners, filmische muziek die als achtergrondmuziek voor zulke ontmoetingen kan fungeren. Daarnaast houden ze van Italiaanse en Franse horrorfilms uit de jaren zeventig, die volgens eigen zeggen ook hun weerslag vinden op debuutplaat Creatures of an Hour.
Het tweetal maakt gebruik van ouderwetse orgeltonen, waverige (bas)gitaar, de zuchtende zang van Murray en kletterende drums in de beste Martin Hannettraditie, om een spookachtige sfeer op te roepen. Referenties zijn Blonde Redhead, The Soundcarriers, Beach House en Cocteau Twins. Hoewel de kracht van Creatures of an Hour in de details schuilt, lukt het Still Corners niet om je volledig bij de kladden te grijpen. Ondanks onheilspellende songtitels als 'I Wrote in Blood', 'Demons' en 'The Twilight Hour'.
Still Corners zetten een tiental nachtelijke, sfeervolle songs neer die erg beeldend zijn. Maar zonder de bijhorende beelden verliezen ze aan zeggingskracht. Het klinkt als een soundtrack die alleen bij een film tot zijn recht komt. En dan nog niet eens bij een echt angstaanjagende film. Acid jazz, krautrock, wave: het komt allemaal voorbij. Toch beklijft het niet volledig, en gaat het vaker richting sfeervolle achtergrondmuziek dan richting ontladingen van suspense.
Hoe dat nou komt? Wellicht heeft het met de stem van Murray te maken. Ze hijgt, kreunt en steunt dat het een lieve lust is. Licht erotiserend misschien, maar zeker niet angstaanjagend of dreigend. In elke song doet ze hetzelfde trucje, terwijl ze ook in staat moet zijn om eens te gillen of anderszins haar stem te verheffen. Haar teksten hebben ook te weinig om het lijf om je echt bij de strot te pakken. Het blijft te vaak bij schetsmatige rijmelarij.
De vele gierende gitaren, verborgen geluiden en subtiele orgelvondsten ten spijt: het verhult niet dat het te vaak ontbreekt aan echt goede songs. Op momenten lukt het wel, zoals in het met een spannende dynamiek gezegende 'I Wrote in Blood', of het prachtig retrofuturistische 'Velveteen'. Toch overheerst het gevoel dat hier met iets meer ontlading en dreigende spanning meer ingezeten had.
http://www.kindamuzik.net/recensie/still-corners/creatures-of-an-hour/22187/
Meer Still Corners op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/still-corners
Deel dit artikel: