Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De eerste indruk van Justine Keller: een treurige vrouw met een haakneus. Voordat je kennis met haar hebt gemaakt, weet je al dat het afscheid nadert.
Wie Tot Ziens, Justine Keller luistert zonder de speciale boekuitgave (geïllustreerd door Hanco Kolk) te lezen, zal verdwaald raken in het grote plaatje. Wie is Justine? Waar ging het mis? Zo'n verhaal is Justine Keller echter niet. Justine is geen treurige vrouw maar de liefde zelf, geïnspireerd op Erik de Jongs eerste verliefdheid op actrice Marthe Keller, onthult de eenmansband in interviews.
Zo blijkt Tot Ziens, Justine Keller onverwacht toch dichter bij haar maker te staan dan bij haar protagonist. De ingrediënten zijn ook onmiskenbaar Spinvis: anonieme feesten, dromerige autoritten, besneeuwde stranden. Ook alcohol stroomt met een hoog promillage door het bloed van Justine Keller – het album had zelfs bijna Alcohol geheten. Dat had de liedjes onrecht gedaan: hoewel het beeldverhaal vol lege glazen en flessen staat, is dit slechts een rode draad in de vlechten van sociaal contact en liefde.
Muzikaal is Spinvis' derde een caleidoscopisch kunststuk. De duistere, bonkende beats maken 'Club Insomnia' tot de plek waarvan je iedere week zegt dat je er nooit meer heen gaat. 'Heel Goed Nieuws' geeft juist lucht: optimistisch gitaarspel versterkt de blije boodschap. Hoewel Erik de Jong weer flink knutselt met loeiende sirenes, lofi keyboards en speels klokkenspel, zitten de nummers verankerd in hun eigen sfeer en worden illusies nooit verbroken. Stillere liedjes ('Jij Wint', 'Overvecht') laat Spinvis juist kaal en vrij van effecten, zodat deze kwetsbaarder worden.
Soms dreigt Spinvis over het randje te gaan. Zo zet hij 'Heel Goed Nieuws' ongekend hoog in en is 'We Vieren Het Toch' qua tekst wel erg zoet, al ontpopt het nummer zich na meerdere luisterbeurten tot een van de hoogtepunten. Het zijn deze gewaagde keuzes die Tot Ziens, Justine Keller onderscheiden van ander Spinviswerk. Erik de Jong hoefde zichzelf niet opnieuw uit te vinden, maar maakt zijn meest emotionele en menselijke werk ooit, terwijl er aan magie niets wordt ingeboet. En Justine? Dat is een mooie en optimistisch meisje, zonder haakneus.
http://www.kindamuzik.net/recensie/spinvis/tot-ziens-justine-keller/22261/
Meer Spinvis op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/spinvis
Deel dit artikel: