Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Een e-mail van zijn vader, die vertelt dat de kat is overleden, opmerkingen van fans op Flickr: Peter Broderick haalt niet alleen inspiratie uit het dagelijkse proza dat hij tegenkomt. Hij stopt die teksten letterlijk, één op één, in zijn nummers. Het resultaat: These Walls of Mine , het negende album van de (nog maar) 25-jarige Amerikaan, die in Berlijn onder meer zijn brood verdient met het maken van filmmuziek en het bewerken van muziek voor bijvoorbeeld ballet.
Het album is een verzameling van elf popart-achtige muzikale collages. Zijn muzikale kentheorie legt hij goed uit met de titelnummers 'These Walls of Mine I' en 'II'. Dit zijn twee tracks achter elkaar, waarbij er in het eerste deel niets anders is dan een gesproken tekst. Je hoort op de achtergrond geluiden van een voertuig in zijn straat. "Evertime I try to stay inside / Away from what lies beyond the window / I love the window / But sometimes I am just not ready to go", is een van de zinnen die hij droogjes voordraagt. Deel II is vervolgens niets anders dan een herhaling van dezelfde tekst, maar dan met een muzikaal arrangement erbij. De stemming is opeens anders. De woorden klinken nu ook veel krachtiger.
Speelsheid en vernieuwing lijkt hij ook op deze plaat belangrijker te vinden dan 'dat ene geniale album' te willen maken of een herhaling te willen bieden van eerdere, prettiger te consumeren albums als Home en How They Are. Zoals hij zelf zegt, staan de willekeurige dialogen centraal. Hij loopt zijn stem en arrangeert die met staccato gitaren, pianostukken en strijkers. Met onder dat alles vaak een industriële beat.
Het opmerkelijke is dat al vrij snel je aandacht juist wegdrijft van de tekst, die soms niet meer is dan een herhaling van enkele zinnen. Het soulvolle nummer 'I've Tried' springt er echt uit. Als iemand zou zeggen dat Moby hier aan de knoppen heeft gezeten, zou je dat ook geloven.
Wat Broderick doet is het scheppen van een dromerige stemming. Je komt in een toestand waarin je samen met de verteller afstand neemt van dingen, zonder escapistisch te zijn. Hij weet je tot overdenkingen te bewegen, zonder dat je je afvraagt: maar waarover eigenlijk?
http://www.kindamuzik.net/recensie/peter-broderick/these-walls-of-mine/23322/
Meer Peter Broderick op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/peter-broderick
Deel dit artikel: