Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Zevenenveertig is ze inmiddels, de ongenaakbare koningin van de pop. In haar ruim twintig jaar durende carrière als wereldster heeft ze zich al bijna net zoveel imago's aangemeten. Haar nieuwste incarnatie: Agnetha Faltskog. Naar verluid heeft Madonna bijzonder veel moeite moeten doen om in haar nieuwe single 'Hung Up' een sample te mogen gebruiken van Abba-klassieker 'Gimme Gimme Gimme (a man after midnight)', en dus staat alles nu in het teken van de jaren zeventig. Inclusief discobollen en golvend blond haar (laat u niet afleiden door de rode lokken op de hoesfoto!).
Ja, Madonna is anno 2005 een 'Dancing Queen'. Een 'non stop all-dance tour de force', belooft de sticker op de hoes van Confessions on a Dancefloor. Geen ballads dus, geen pauzes tussen de nummers, enkel danskrakers. Muzikaal grijpt Madonna terug naar de disco en ze laat zich gretig inspireren door moderne dansmuziek, voornamelijk de Franse variant. Dat is ongetwijfeld grotendeels te danken aan Stuart Price (Les Rhythmes Digitales), die negen van de twaalf nummers produceerde. Tegelijkertijd zorgt ze er als altijd voor onmiskenbaar als Madonna te klinken.
De ontboezemingen waarvan in de titel sprake is, hebben betrekking op de ogenschijnlijk persoonlijke teksten. Maar heel spannende onthullingen zult u niet aantreffen. De tijd dat Madonna haar nummers voorzag van prikkelende statements ligt inmiddels ver achter ons. Het recente relletje rond het nummer 'Isaac' Madonna zou daarin Kaballa-meester Yitzhak Luria misbruiken voor een commercieel doel, zijzelf beweert dat het nummer gaat over zanger Yitzhak Sinwani is voor haar doen niet veel meer dan een storm in een glas water. Maar zelfs haar in 'I Love New York' te horen zeggen: 'If you don't like my attitude, than you can 'F' off' klinkt al een beetje potsierlijk.
Nee, de scherpe kantjes zijn in de loop van de jaren wel van het fenomeen Madonna afgesleten. Maar Confessions on a Dancefloor mag dan geen meesterwerk zijn, een degelijke popplaat is het wel degelijk. Single 'Hung Up' mag alvast genoteerd worden voor Greatest Hits deel 3, en dat geldt ook voor 'Sorry' en 'Get Together'. Daarmee neemt ze revanche voor haar tegenvallende vorige album, en laat ze eens te meer zien dat ze er nog toe doet. Ze maakt als altijd gebruik van heersende en opkomende trends, zonder als een kameleon te verdwijnen tussen haar opvolgers. Mogen we meer verwachten?
http://www.kindamuzik.net/recensie/madonna/confessions-on-a-dancefloor/11236/
Meer Madonna op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/madonna
Deel dit artikel: