Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Een sfeer neerzetten kun je aan John Zorn wel overlaten. Sinds jaar en dag componeert de man voor obscure films en documentaires die je waarschijnlijk nooit zult zien, maar met alleen de soundtrack kun je zelf de beelden erbij verzinnen. Ook op deze cd toont John Zorn weer dat hij meester is in het opwekken van sfeer, zonder te vervallen in muzak die filmmuziek vaak is: ook zonder beelden blijft zijn muziek recht overeind staan. Zorn speelt op deze cd elektrische piano(s), hierbij ondersteund door percussionist Cyro Baptista en de jonge muzikant Shanir Ezra Blumenkranz, die behalve contrabas ook oud speelt. Hiermee duiken behalve joodse invloeden ook voor het eerst Arabische invloeden op in de muziek van Zorn (Blumenkranz speelt een mooi solo-stuk op oud, 'Elders of Zion'). Cyro Baptista speelt al sinds 1981 met Zorn samen en dat is te horen: ze vertrouwen elkaar blindelings en de ritmische patronen van Baptista bieden een solide basis voor Zorn om zijn ideeën de vrije loop te laten: veel muziek op deze cd is dan ook geïmproviseerd. De duistere sfeer die de muziek oproept is tegelijkertijd zeer aanstekelijk en toegankelijk.
Hoewel Zorn met deze cd voortborduurt op eerdere releases (de sfeer op deze cd roept associaties op met eerder werk als Taboo & Exile en Music for Children) siert het hem dat hij probeert nieuwe wegen in te slaan door nieuwe elementen aan zijn muziek toe te voegen en te kiezen voor jonge, getalenteerde musici in plaats van zijn vaste kring muzikanten die op eerdere Filmworks-cd’s te horen was. Hierdoor blijft zijn muziek fris en spannend en voor iemand met zoveel releases op zijn naam is dat een knappe prestatie.
http://www.kindamuzik.net/recensie/john-zorn/filmworks-xv-protocols-of-zion/9232/
Meer John Zorn op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/john-zorn
Deel dit artikel: