Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
In een interview in het Franse tijdschrift Les Inrocks wordt de kleine ritselende revolutie van James Blake beschreven: van de tiener die D'Angelo luisterde in een rockmilieu tot de persoon die het stille, eigenzinnige 'Limit to Your Love' in de hitlijsten zag belanden. In hetzelfde artikel vertelt hij dat hij het extreem ingewikkeld vindt om zijn composities simpel te houden. Op zijn debuut was dat al te horen: een constante zoektocht naar een combinatie van toegankelijkheid (ook in de zin van: mensen toegang geven tot de emotie in het nummer) en experiment. Die twee aspecten, de stille rebellie en de zoektocht, kenmerken zijn oeuvre, en zorgen ervoor dat zijn muziek nooit helemaal 'af' is – zijn albums voelen meer aan als onderdeel van een reis dan als eindstation. Op Overgrown is dat niet anders.
In vergelijking met Blakes debuut voelt Overgrown meer aan als een geheel, met een duidelijke spanningsopbouw en nummers die in een vloeiende lijn aan elkaar geregen zijn. De onvaste stem en de rust en stilte die tussen de diepe bassen, pianotonen en gruizige elektronica door klinken, geven zijn muziek nog steeds datzelfde gevoel van intimiteit. In die zin is Blakes nieuwste geen radicale koerswijziging ten opzichte van zijn debuut of de ep Enough Thunder (2011); nummers als 'I Am Sold' of 'Retrogade' borduren daar nadrukkelijk op voort. Aan de andere kant: de donkere stem van RZA op 'Take a Fall for Me', de ratelende drums op 'Digital Lion', het house-achtige einde van 'Voyeur' – het laat zien hoe veelzijdigheid en vernieuwing kunnen samengaan met een consistent geluid.
Toen James Blake in 2010 in korte tijd populair werd, was zijn muziek verrassend. Dat geldt inmiddels niet meer, daarvoor zijn in de afgelopen jaren te veel elektronicakunstenaars met r&b-vocalen de revue gepasseerd. Tegelijkertijd is de aanpak van Blake eigenzinnig genoeg om met zijn kop boven het maaiveld uit te komen; dat blijkt ook uit de succesvolle samenwerking met Brian Eno en RZA. Daarnaast is er een belofte aanwezig: hints over hoe de muziek van de Engelsman verder evolueert, zijn verspreid over het album te vinden.
http://www.kindamuzik.net/recensie/james-blake/overgrown/23932/
Meer James Blake op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/james-blake
Deel dit artikel: