Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Over The Woman King, de laatste release van Iron And Wine, werd hier geschreven dat Sam Beam ooit nog eens een plaat van Phil Spector-achtige proporties zou gaan maken. Bij elke werktstuk brengt hij namelijk wat meer laagjes aan bij zijn elementaire folksongs. Ook nu weer is de sound iets groter dan wat hij voorheen deed. Maar op In the Reins krijgt hij hiervoor speciale hulp van de mannen van Calexico. Op papier een interessante combinatie om zijn fluistersongs op het toegankelijk texmex-bedje van Joey Burns en John Convertino te leggen. Op cd mogen we zelfs spreken van een hemelse combinatie, want beide kampen weten elkaars krachten volledig uit te buiten en komen met prachtig mini-album aanzetten.
Vanaf de eerste tonen weet je dat het goed zit. Op ‘He Lays in the Reins’ wordt eenvoudig gitaargetokkel opgeluisterd door sfeervolle pianoklanken, een pedalsteel en de omiskenbare drumpartijen van Convertino. Als de serene stem van Beam invalt dan smelt je en voel je je inderdaad de koning te rijk. De verrassing komt in het middenstuk als opeens de flamenco-zanger Salvador Duran zijn Spaanse tong roert. Een onverwachte wending die helemaal klopt, zoals op dit album elke noot en elk geluid klopt.
Waar Beam normaal zijn inspiratie uit de eigen omgeving (Florida) haalt, is het verbazingwekkend om te horen hoe makkelijk hij zich naar de woestijn van Arizona weet te verplaatsen. De voormalige filmprofessor weet karakters te schetsen die duidelijk al een eeuwigheid in dit desolate landschap rondlopen.
Eenzame zielen die ronddwalen, op zoek zijn naar iets tastbaars, iets wat echt is. Een nieuw leven. De gehele familie van de hoofdfiguur in ‘Prison of Route 41’ zit opgesloten in de gevangenis en hij denkt erover om ze te bevrijden, ware het niet dat hij dan zijn meisje zou verliezen. Een om advies roepende mondharmonica maakt het vertwijfelde plaatje compleet.
We zijn ook voor het eerst getuige van een onvervalste up-tempo song (‘History of Lovers’) uit het songboek van Beam – hoewel de arrangeurs van Calexico daar waarschijnlijk verantwoordelijk voor zijn. Zoals de band ook volledige de ruimte krijgt in het hypnotiserende ‘Burn That Broken Bed’. De prachtige wegmijmersongs waar Beam bekend om staat staan er gelukkig ook op. ‘Red Dust’ en Dead Man’s Will’ worden gedragen door zijn archetypische vocale overdubs die nu ook bevolkt worden door de stemmen van Joey Burns en Natalie Wyants.
Drie jaar was deze samenwerking in de maak, maar de heren konden pas in december 2004 samen de WaveLab studio’s in. Dat ze na al die tijd nog steeds achter het idee stonden getuigt van het grote vertrouwen dat ze in elkaar hebben. Dat vertrouwen straalt van de zeven nummers af. Daarmee is het ook het enige bezwaar gezegd: het zijn maar zeven nummers. Terwijl er van dit gouden partnerschap niet genoeg werk kan bestaan. Misschien dat hun aankomende Amerikaanse tournee nog wat nieuwe nummers oplevert. Europa doen ze helaas niet aan. De vliegtickets zijn dan ook al geboekt, want nog nooit was de hemel op aarde zo dicht binnen handbereik.
http://www.kindamuzik.net/recensie/iron-and-wine-calexico/in-the-reins/10610/
Meer Iron and Wine / Calexico op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/iron-and-wine-calexico
Deel dit artikel: