Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het heeft even geduurd, maar na overdonderende shows in Paradiso, de Melkweg en op Oerol, weten sinds Lowlands en Pinkpop eindelijk heel veel mensen hoe bijna belachelijk lollig Gogol Bordello’s zigeunerpunkfuifband voor de dag kan komen.
Daar in Landgraaf – zonnetje erbij – tillen Eugene Hütz en zijn kompanen al een tipje van de sluier op van de nieuwe plaat: Super Taranta. Materiaal dat naadloos past in het stramien dat de band met Gypsy Punks Underdog World Strike heeft vastgesteld.
Zigeunerfolk, country, klezmer, opzwepende hoempa (denk: Kaisers Orchestra op speed) en spetterende pretpunk treffen elkaar voluit; worden bij elkaar gehouden door pompende meedeinritmes, meebrulrefreinen en feestelijke accordeon- en viooldeunen.
Oost-Europese patchanka van de bovenstebeste soort is nog steeds datgene waarin deze New Yorkers uitblinken. Een winnende formule die Gogol Bordello van een undergroundtip tot fikse successen gebracht heeft. Een winnende formule waardoor aan de opstelling weinig veranderd hoeft te worden om de zegetocht voort te zetten.
Tussen folky meezingpubpunk (‘Zina Marina’) en tempobeulvolksdanswerk (‘Supertheory of Supereverything’) brengt Gogol Bordello wederom een brede glimlach op het gezicht. Dit smeltkroesfeest kent nog steeds geen einde. Sterker: de nasmaak leert dat het pas net begonnen is.
Hoe outsider-immigrantpunks in de armen gesloten worden door een almaar groter wordend publiek: de supercarrièrevlucht van het superfeestelijke Gogol Bordello dat met Super Taranta! nog een slok neemt, de stembanden smeert en tot het ochtendgloren een superstemming weet vast te houden.
http://www.kindamuzik.net/recensie/gogol-bordello/super-taranta/15691/
Meer Gogol Bordello op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/gogol-bordello
Deel dit artikel: