Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De Peel-sessies vliegen ons om de oren sinds het heengaan van de radiolegende John Peel. Niet zo gek natuurlijk, de invloed die Peel had op de muzieksmaak van zowel muzikant als liefhebber is ongeëvenaard. Galaxie 500 streek tweemaal neer in Peels studio. Van die sessies zijn acht nummers, waarvan vier covers, uitgekozen en op plaat gezet.
Vier covers dus, maar dit is geen opmerkelijke keuze: Galaxie 500 had altijd een voorliefde om zich andermans liedjes hun eigen te maken. En dit doen ze als geen ander. Neem 'Submission' van de Sex Pistols. Vier minuten nihilistische punk wordt in de handen van Wareham en consorten een broeierige spacerock-affaire waarin opvalt dat Warehams stem verbazend veel lijkt op die van Johnny Rotten. Of Young Marble Giants' 'Final Day', waarvan de originele anderhalve minuut postpunk minimalisme vakkundig wordt uitgesponnen tot ruim drie minuten pastorale ambientrock.
Een coverversie van Galaxie 500 is geen soundmixshow. Ze creëeren hun eigen sfeervolle interpretatie die vaak boven het origineel uitstijgt. De covers zijn ongetwijfeld de blikvangers van deze sessies, maar originele Galaxie 500 nummers zorgen nog steeds voor momenten van intens kippenvel. Zoals de magistrale single 'Blue Thunder' met de helium "na na na's" van Wareham, en de onderhuidse spanning wanneer hij in 'Decomposing Trees' "I walked upstream / and I sat in the mud / life sucks again / watching trees decompose" zingt.
Deze Peel Sessions zijn misschien slechts voor de ultieme fan een droom, maar het zou mooi zijn als de nieuwe muziekfans via deze plaat op de pracht van Galaxie 500's meesterwerkje On Fire stuiten. Gaat dus heen en plunder de bakken van de betere platenzaak - er ligt daar een parel op je te wachten.
http://www.kindamuzik.net/recensie/galaxie-500/peel-sessions-11432/11432/
Meer Galaxie 500 op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/galaxie-500
Deel dit artikel: