Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Fischerspooner is eigenlijk een accidentje. Fischer (klassiek geschoold muzikant) en Spooner (video- en theaterkunstenaar) maken eind jaren negentig snelsnel een nummer voor een performance. Wegens de enthousiaste influx van een twintigtal medeperformers wordt Fischerspooner een feit. In 2000 verschijnt single 'Emerge'.
Met zijn massieve baslijn en orgastische opbouw is het een enorme bom en het schopt het tot danssensatie van het jaar. Het decadente Fischerspooner wordt het vlaggenschip van de electroclash. Al wie van hun exuberante liveshow - vol modedefilés, fout ballet en zilveren confetti - niet dolgelukkig wordt, is waarschijnlijk een beetje dood vanbinnen.
Verder platenwerk is echter problematischer. Hun remix voor Kylie Minogues 'Come into My World' is nog een reden om te feesten, maar hun debuutalbum #1 is nogal flauw. Een cover van Wires 'The 15th' is het enige echt interessante nummer op de plaat. Voor hun tweede, Odyssey (2005), werken ze zelfs samen met halfgare hitmachine Linda Perry. Ook hier moet een cover de dag redden. Hun bewerking van '•' van de Japanse Boredoms is bizar, maar behoorlijk mooi.
Entertainment heet hun nieuwe, derde, maar heel erg vermakelijk is hij niet. Er staan leuke geluiden en perfect uitgekiende sfeer op deze plaat, maar die vallen hoogstens aan het begin van een track eventjes op. Geen enkel nummer weet spanning op te bouwen en de aandacht vast te houden. Oppervlakkigheid en geklooi met clichés waren natuurlijk altijd al stokpaardjes van Fischer en Spooner, maar middelmatigheid is nooit een goed idee. Entertainment is grijs, onfris en staat recht tegenover alles wat Fischerspooner ooit meende te moeten zijn.
En ze doen niet eens de moeite om een interessante cover op te nemen.
http://www.kindamuzik.net/recensie/fischerspooner/entertainment/18972/
Meer Fischerspooner op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/fischerspooner
Deel dit artikel: