Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
The Fabulous Baker Boys is een zeer vermakelijke film met Jeff Bridges als pianist en een wulpse Michelle Pfeiffer als zangeres. In de leukste scène speelt Bridges piano, terwijl Pfeiffer sensueel over de vleugel kronkelend 'Makin' Whoopee' zingt. Je krijgt er rode oortjes van. The Afterlife, de achtste plaat van Elysian Fields, laat je sterk denken aan die bewuste scène.
Je wordt namelijk drie kwartier getrakteerd op zangeres Jennifer Charles, die je met kreunende fluisterzang een erectie probeert aan te zingen. Als muzikale begeleiding is er lome pop noir, met veel piano's en jazzy gitaarspel. Het resulteert in iets dat kan doorgaan voor de soundtrack van de femme fatale, voor wie echtbreuk en crime passionnel dagelijkse bezigheden zijn.
Charles en haar muzikale partner Oren Bloedow worden bijgestaan door een handvol gastmuzikanten, die allemaal volgens het 'less is more-principe' werken. The Afterlife is een minimaal vormgegeven album, met veel breed uitwaaierende akkoorden en mysterieuze klankkleuren. In vergelijking met vorig werk wordt er meer gehint naar de jazz. Bloedow haalt mooie geluiden uit zijn gitaar en af en toe komt er een viool of saxofoon voorbij als extraatje.
De sensuele zang en het duister romantische sfeertje zijn natuurlijk alleraardigst, maar ook hetgeen waar je op afknapt. Elysian Fields doet zo haar best om verleidelijk en sensueel te klinken, dat de opwinding al snel de benen neemt. The Afterlife is muzikaal niet onaardig, maar te geforceerd en te bedacht om daadwerkelijk leuk te zijn. Tsja, misschien zijn mooie vrouwen die op piano's liggen alleen geloofwaardig als ze door Michelle Pfeiffer worden gespeeld.
http://www.kindamuzik.net/recensie/elysian-fields/the-afterlife/18405/
Meer Elysian Fields op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/elysian-fields
Deel dit artikel: