Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Met het welhaast weergaloze Tripper breidde Efterklang in 2004 een boeiend vervolgstuk aan het omvangrijke Scandinavische kapittel uit de experimentele popmuziek. Vandaag ligt de ep Under Giant Trees in de winkelrekken, op de tweede langspeler is het minimaal nog zes maanden geduld oefenen.
De vijf songs die Under Giant Trees voeden, waren al in embryonale versies te horen tijdens de uitgebreide live-tournee die de groep uit Kopenhagen in 2005 ondernam. Nu ze zijn afgewerkt vallen vooral de in groten getale aanwezige blazers en strijkers op. Het maakt het materiaal nog warmer en ruimtelijker. Extra violen werden aangereikt door Hildur en Edda Rùn van het Ijslandse Amiina. Onthoud die naam!
Net als op Tripper zet Efterklang ook hier een heel aparte sfeer neer. Stemmen zijn eerder schragend dan cruciaal, digitale geluidsgolven herbergen minimalistische beats en rijkgeschakeerde samples. Het levert (herkenbare) patronen op die constant in beweging zijn en als het ware temidden in een onherbergzaam landschap worden geposteerd ter ondersteuning van een stomme film.
In ‘Hands Playing Butterfly’ weerklinkt avant-gardistisch en impressionistisch neoklassiek à la Reich en Debussy, ‘Jojo’ vereert op succulente wijze een veelvoud harpen en los van het mannenkoor bewandelt ‘Towards the Bare Hill’ dezelfde etherische wegen die van mùm zo’n uniek ensemble maken.
Een knap staaltje vakmanschap dus van Efterklang, al hoeft het niet te verbazen als blijkt dat de groep binnen afzienbare tijd haar muziek alweer naar een volgende dimensie heeft verplaatst.
http://www.kindamuzik.net/recensie/efterklang/under-giant-trees/15412/
Meer Efterklang op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/efterklang
Deel dit artikel: