Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
In de zomer van 2011 reizen de drie kernleden van de Deense artpopband Efterklang naar Spitsbergen voor het maken van de bekroonde documentaire The Ghost of Piramida. In de verlaten Russische mijnstad Piramida filmt regisseur Andreas Koefoed hun zoektocht naar geluiden. Geluiden die deels terugkeren op de uitstekende laatste plaat, Piramida. Het brengt de band naar een bijna uitverkocht Vera.
Het is Anna von Hausswolff [foto] die opent. De jonge Zweedse neemt het met pastorale orgeltonen op tegen gitaren, drums en synths. Het leidt tot zwaar aangezette klanken, gelieerd aan post- en symfonische rock. Haar prachtige engelenstem, gelijk Kate Bush, staat boven alles. Zelfs in een meer ingetogen nummer klinkt ze als een wervelstorm over een Zweeds winterlandschap.
Hoogtepunt van het optreden is het lange, epische slot. Samen met dreigende drums en stemmige toetsen werken de beurtelings ronkende en gruizende gitaren toe naar een tergende climax, terwijl Von Hausswolff bijna gotisch zingt. Het geluid zou prima als muzikale omlijsting voor een donkere Scandinavische sage kunnen dienen. Het vijftal geeft een prima optreden.
Efterklang heeft eveneens een nachtegaal in de gelederen. Ze ondersteunt Casper Clausens zang, zodat de prachtige samenzang verder reikt dan de eerste rijen. Solo lijkt het alsof hij minder lef toont en net niet over de rand van croonerzang gaat. Het is illustratief voor het eerste deel van het optreden, waarin de band keurig en bij vlagen echt overtuigend zijn ding doet. Zo'n vlaag is wanneer breakbeats en abstracte visuals tevoorschijn komen.
De Denen zijn geen gespierde rockers en moeten het hebben van subtiele avonturen tussen ambient-achtige elektronica, strijkers en blazers, roffeldrums, stemmige gitaren en dito vocalen. Het is eigenlijk koptelefoonmuziek die live minder gemakkelijk overeind blijft, zeker wanneer ze de songs vrijwel hetzelfde spelen als op plaat. Meer experiment en improvisatie had vanaf het begin de aandacht vastgehouden.
Met een spannende en tribale uitvoering van 'The Ghost' is dat moment dan toch daar: het eindigt in een fraaie climax van opgevoerd klinkende gitaren. De groep komt los met een krachtig geluid, gevuld met twinkelende synthtonen en fraaie vocale fratsen. Tijdens de toegift komt zowel de logge als de euforische kant van Efterklang voorbij, waarmee het gezelschap aantoont dat je met een geduldig en vernuftig opgebouwde set alsnog muzikaal meegevoerd kan worden.
http://www.kindamuzik.net/live/efterklang/efterklang-anna-von-hausswolff/23926/
Meer Efterklang op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/efterklang
Deel dit artikel: