Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
The War on Drugs klinken als Bruce Springsteen, dat hoort iedereen. Dat staat succes niet in de weg. Zo groot als The Boss zullen ze niet worden, maar het clubcircuit zijn ze langzamerhand wel ontgroeid. Ook Interpol heeft er commercieel weinig last van nogal opzichtig schatplichtig te zijn aan The Cure en Joy Division.
Dat is anders bij heavy metal. Black Sabbath - met een kanker- en een Parkinsonpatiënt in de gelederen niet de fitste band op aarde en een invaldrummer - en Deep Purple, waarvan de toetsenist overleden is, de meestergitarist niets meer met de rest van de band te maken wil hebben en de zanger al jaren de hogen noten niet meer haalt, vullen nog grote stadions. Nieuwe bands in de klassieke metalstijl die zich zowel op plaat als live ruimschoots bewezen hebben als Enforcer en 3 Inches of Blood komen echter maar niet boven optredens voor tweehonderd man uit. Onlangs besloot Vanderbuyst nog te stoppen omdat ze merkte dat er geen progressie meer geboekt werd. Dit terwijl de albums en optredens van deze bands vaak beter zijn dan wat de versleten veteranen tegenwoordig afleveren.
Het zwaarste geval is nog wel Early Man. In 2005 bracht ze het ronduit briljante debuut Closing In uit op Matador. Een perfecte mix van gelijke delen Black Sabbath en Metallica circa Ride the Lightning. Zanger/gitarist/bassist/toetsenist Mike Conte beschikt dezelfde droevige zangstem als Ozzy, heeft een geweldig talent voor het verzinnen van goede, simpele riffs en weet vooral hoe je dit alles in een klassieke songvorm moet gieten. Geen riffsalade zonder kop of staart bij Early Man, maar refreinen die zich meteen vasthaken in je hoofd.
Alleen duurde het toen vijf jaar voordat tweede plaat Death Potion verscheen. Inmiddels was Early Man al min of meer vergeten en het gebrek aan promotie van het album maakte dat niet veel beter. Nu weer vijf jaar later heeft Conte het helemaal gehad met de muziekbiz; hij gaat vanaf nu alles zelf doen. In korte tijd verschenen een single (gratis te downloaden), twee ep's en het derde album Thank God You've Got the Answers for You All op BandCamp. Conte heeft aangegeven dit tempo aan te gaan houden.
Goed nieuws, want hij kan het nog steeds. De formule blijft hetzelfde: veel midtempo, swingende doom met melancholieke zang, af en toe afgewisseld met een sneller stuk. Conte heeft in Jon Siren ook een drummer gevonden die goed het gevoel heeft voor de losse groove die de muziek van Early Man nodig heeft. Het beste nummer van Thank God…, het met fijne John Carpentersynths gelardeerde en van een oneindig trieste, slepende zanglijn van Conte voorziene 'Hold on to Nothing', is zelfs van absolute topklasse. Maar eigenlijk zijn alle acht tracks op dit scherp gesneden album gewoon weer goed. Hopelijk is hiermee na tien jaar valse starts de opmars van Early Man dan eindelijk echt begonnen.
http://www.kindamuzik.net/recensie/early-man/thank-god-you-ve-got-the-answers-for-us-all/25696/
Meer Early Man op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/early-man
Deel dit artikel: