Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
In 2004 lieten twee Canadezen een meesterwerk los op een nietsvermoedende wereld. Death From Above 1979 noemden ze zichzelf en hun plaat heet niet voor niets You're a Woman, I'm a Machine. Het is een fragmentatiebom van een album dat een gebied in een straal van verscheidene kilometers bedekt onder een dikke laag testosteron. De bronstige riffs uit Jesse Keelers bas werken rechtstreeks in op het onderlijf, terwijl Sebastien Grainger er zijn geilheid overheen huilt als een wolf in paartijd tijdens een supermaan. Ondanks dat hij elk moment alle controle over zijn lichaam in een uitbarsting van pure lust lijkt te kunnen verliezen, weet Grainger er nog bij te drummen ook.
Een band die op deze leest geschoeid is, houdt het in de regel niet lang uit; te veel rauwe energie, te weinig carrièreplanning. In 2006 was het inderdaad alweer over, waarbij uit persstatements duidelijk werd dat de heren Keeler en Grainger elkaar op dat moment niet meer konden luchten of zien. Soloprojecten waren echter weinig succesvol - terwijl de reputatie van "You're a Woman" alleen maar groeide - dus volgde in 2011 de onvermijdelijke reünie. Nu is daar dan eindelijk ook de langverwachte comebackplaat The Physical World. En laten we het meteen maar melden: tegen alle verwachtingen die het concept 'comebackplaat' oproept in, is die goed. Erg goed zelfs.
Ze zijn tien jaar ouder, maar Keeler en Grainger hebben nauwelijks iets aan onstuimigheid verloren. Keeler heeft de nog steeds de beste riffs en Grainger blijft de loopse weerwolf onder de zangers. Single 'Trainwreck 1979', 'Right On, Frankenstein' en 'Government Trash' zijn shots pure onversneden rock, zoals die nog zelden wordt gedeald.
Een klein beetje energie heeft Death From Above 1979 op The Physical World onvermijdelijk toch ingeleverd ten opzichte van het debuut. Gelukkig staan daar sterk verbeterde songschrijfkwaliteiten tegenover. Een trio songs midden op de plaat, 'Always On', 'Crystal Ball' en 'White Is Red' laat een nieuwe, meer gepolijste kant van de band horen, zonder dat het ooit gezapig of glad wordt. Producer Dave Sardy verdient hier ook vermelding; als je een stevige rockplaat wilt opnemen met precies de goede balans tussen rauwheid en radiovriendelijkheid, is hij al jaren dé man bij wie je moet zijn.
Daarmee is The Physical World een van de zeldzaamste dingen in de popmuziek: een comebackplaat die zich kan meten met het beste werk van de band.
http://www.kindamuzik.net/recensie/death-from-above-1979/the-physical-world/25296/
Meer Death From Above 1979 op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/death-from-above-1979
Deel dit artikel: