Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Toen de mannen van De Jeugd van Tegenwoordig in de zomer van 2005 debuteerden met de single 'Watskeburt!?' en het album Parels voor de Zwijnen, presenteerden zij zich als enfants terribles. Aan de vooravond van het nieuwe album De Lachende Derde, zijn ze dankzij hun succes zelf onderdeel van het establishment geworden. Dat betekent niet dat De Jeugd van Tegenwoordig op haar nieuwe album een geheel andere koers is gaan varen. Wel is er meer aandacht voor de keerzijden van het grenzeloze uitgaan. Tegelijkertijd is dit weinig nieuws; op De Machine gebeurde dit ook al, zij het in minder mate.
Vernieuwend is het album met name productioneel gezien. Bas Brons beats zijn nog steeds gestoeld op die typische funky electro waar De Jeugd groot mee werd, maar klinken binnen dat kader gevarieerder dan ooit. Dat blijkt al uit de aanwezigheid van een saxofoon of een sporadische trompet. Bron is prominenter aanwezig dan op eerdere albums, wat zich bijvoorbeeld uit in een aantal synthesizersolo's, maar met name in het feit dat de raps en vocalen meer vereenzelvigd zijn met de producties dan op eerder werk.
Wat opvalt is dat na het debuut de groep per album duidelijker weet wat ze wil. Dat blijkt in 'Zo Volwassen, Zo Beleefd', waarbij de mannen aangeven dat feesten en drugs minder belangrijk voor ze zijn geworden. Hoewel er een kern van waarheid in lijkt te zitten, nemen ze ook deze situatie op de hak (bijvoorbeeld in een korte lofzang op internetbankieren). Hoewel het recalcitrante meer en meer verdwenen is, is de kenmerkende humor van De Jeugd nog steeds aanwezig.
Dat De Jeugd van Tegenwoordig inziet dat ze zichzelf moet blijven vernieuwen, is alleen maar prijzenswaardig. Het zorgt voor een album dat veelzijdiger is dan de twee voorgangers, zonder dat de consistentie uit het oog verloren wordt. Met De Machine toonde de groep al aan tot de eredivisie van de Nederlandse hiphop te behoren, met De Lachende Derde consolideert ze die positie. Dat neemt niet weg dat het hoog tijd wordt dat er, om iedereen scherp te houden, een hiphopact opstaat die zich net zo tegen de heersende orde afzet als De Jeugd dat deed in 2005. Want die is sindsdien nog niet ten tonele verschenen.
http://www.kindamuzik.net/recensie/de-jeugd-van-tegenwoordig/de-lachende-derde/20950/
Meer De Jeugd van Tegenwoordig op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/de-jeugd-van-tegenwoordig
Deel dit artikel: