Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Naast hun solocarrières zijn Tom en Christina Carter nog in allerlei andere projecten actief. Christina Carter is bekend van Bastard Wing en ook haar deelname aan Thurston Moores Trees outside the Academy, waar ze op 'Honest James' haar stem verheft, ging niet onopgemerkt voorbij.
Tom Carter levert met zijn minimale, op continuïteit gerichte gitaarspel steeds een aangename bijdrage aan de muzikale experimenten van Badgerlore, Zaika en Sky City. De combinatie van de beide Carters -sinds enkele jaren van tafel en bed gescheiden- in de band Charalambides is echter onmiskenbaar hemels en uniek.
Met een slingerbeweging begeven beide Carters zich in het ingetogen, psychedelische sonische universum dat ze met Charalambides tijdens hun zestienjarige levensloop uitgebouwd hebben. Likeness bevindt zich daar middenin. Het is een combinatie van etherische geluiden die herinneren aan Unknown Spin of Joy Shapes, maar ook de melodieuze ritmes van voorganger A Vintage Burden komen ruimschoots aan bod.
Christina's stem produceert zowel woordeloze doch sfeervolle klanken als echte woorden die een extra laag toevoegen aan de nummers. Maar ook Tom Carter beroert andere snaren. Zo lanceert hij tijdens 'What You Do for Money' zelfs een psychedelische gitaarsolo om Likeness met een climax uitgeleide te doen.
Op Likeness verkent Charalambides geen nieuwe muzikale wegen, zoals ze tijdens hun Europese passage in december 2006 deden vermoeden, maar zoekt het duo eerder een synthese tussen de uitersten uit zijn omvangrijke oeuvre. Dit werkt wonderwel, en het album is zo tevens een goede introductie tot het werk van Charalambides, met stip één van de meest toonaangevende experimentele groepen van het laatste decennium.
http://www.kindamuzik.net/recensie/charalambides/likeness/16255/
Meer Charalambides op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/charalambides
Deel dit artikel: