Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Vertel het vooral niet verder, maar soms houden wij van De Post. Een hoogst onpopulaire mening in tijden van afvloeiingen, sociale problemen en - erger! - verloren brieven. Zulke pietluttigheden vergeten wij echter snel wanneer we op bijna-rituele wijze ons maandelijks KM-postpakket openscheuren, en daarin plaatjes als deze van Broken Social Scene ontdekken, dat ondertussen al 3 weken ons grijs bestaan opfleurt.
Natuurlijk hadden we You Forgot It in People - lelijke titel trouwens - al eerder gehoord. In de States is het album namelijk al meer dan een jaar uit en via bepaalde, al dan niet legale wegen was het ons al ter ore gekomen. Dus eigenlijk waren we al een heel klein beetje in de ban van dit tienkoppig (eigenlijk vijftienkoppig, als je de gastmuzikanten meetelt) collectief, en sinds we de tastbare digipakversie in handen hebben is dat alleen maar toegenomen.
De wortels van de bandleden (uit groepen als Do Make Say Think, KC Accidental en A Silver Mt. Zion) liggen in de post-rockgronden van Toronto, en opener 'Capture the Flag' - traag, etherisch, très post-rock - zet de luisteraar dan ook op het verkeerde been. Want dit is wel degelijk een popplaat, zij het eentje met heel veel ambitie. Alles barst open met 'KC Accidental' waarin overweldigende gitaren en een afwisselende drum centraal staan, waarna de aanstekelijke baslijn van het zomerse 'Stars and Sons' resoluut de leiding overneemt. Aan het andere uiteinde van het spectrum, en meteen ook de plaat, dartelen nummers als 'Lover's Spit' en 'I'm Still Your Fag' - rustiger, brozer en veel spaarzamer klinkend dan het gros van de overige nummers, maar beiden intens mooi. De ingetogen manier waarop Kevin Drew zingt "I swore I drank your piss that night to see if I could live" maakt van de vreemde boodschap haast poëzie.
Het is die laatste Kevin Drew die de meeste zangpartijen voor zijn rekening neemt, maar het zijn de engelenstemmen van Leslie Feist - in duel met die van Drew in het magistrale, anthemische liefde-haatepos 'Almost Crimes' - en van Emily Haines - die op kinderlijke wijze 'Anthems for a Seventeen Year Old Girl' brengt, ondersteund door een zalvende viool en overstuurd door vocale effecten - die zorgen voor de uitschieters op een plaat die bol staat van de hoogtepunten, en dan hebben we nog niet eens 'Looks Just Like the Sun' en 'Cause = Time' vermeld.
We zouden nog uren kunnen doorgaan over hoe bijna álles aan dit album klopt, maar kijk, daar verdrijft de zon alweer het wolkenpak, lopen schaarsgeklede meisjes onder ons raam voorbij, en stromen de terrasjes vol. Onze taak zit erop, u rest alleen nog naar de dichtstbijzijnde platenboer te fietsen.
http://www.kindamuzik.net/recensie/broken-social-scene/you-forgot-it-in-people/6769/
Meer Broken Social Scene op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/broken-social-scene
Deel dit artikel: