Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Beck lijkt zijn vorm te hebben gevonden. Was hij in de jaren negentig nog een artiest die alle kanten op ging en nergens leek thuis te horen, zo maakte hij nu al twee albums achter elkaar met hetzelfde recept. Ook het pas verschenen Modern Guilt is gebrouwen volgens dezelfde formule als de matig ontvangen voorgangers Guero en The Information. Bijna hiphopbeats met instrumenten, en daaroverheen een melancholische danwel achteroverleunende praatzingende Beck.
Voor zijn nieuwste album heeft hij voor het productiewerk de hulp van beatbakker Danger Mouse ingeroepen. Net als bij de door hem geproduceerde nieuwste plaat van The Black Keys, haalt Danger Mouse zijn mosterd voornamelijk bij psychedelica uit de jaren zestig. Zijn productiewerk klinkt ondanks de oude invloeden eigentijds en spannend.
Het probleem is eigenlijk Beck zelf. De berichten van optredens waar hij er zelf niet echt zin in leek te hebben, vinden hun weerklank op deze plaat. Zijn stemgeluid klinkt teneergeslagen, vrijwel nooit weten zijn vocalen de begeleiding naar een hoger niveau te tillen. Zelfs op een meer rockend nummer als 'Soul of a Man' klinkt hij niet bevlogen zoals dat eerder wel het geval was. Door zijn neerslachtige maar eentonige vocalen lijkt de plaat nooit echt te willen vlammen, en dan vormt de korte speelduur toch een redding.
Beck gaf in interviews al zijn visie over de moderne tijd en het schuldgevoel dat hij daarbij heeft. Het is dan ook voor het eerst dat hij zijn plaat voorziet van een boodschap. Hoewel zijn 'moderne schuldgevoel' een interessant concept is, is de neerslachtigheid niet zo mooi als op bijvoorbeeld het in 2002 verschenen Sea Change.
Toch is Modern Guilt zeker geen slechte plaat. Er staan uitschieters op als zoals 'Walls', voorzien van heerlijke drums, en 'Chemtrails' dat uitmondt in een psychedelisch feestje. Daarnaast zorgen de productie en instrumentatie voor voldoende spanning. Beck probeert alleen niks nieuws. En dat is eigenlijk best jammer voor een artiest die het zoeken naar verschillende uithoeken van de popmuziek zo spannend maakte.
http://www.kindamuzik.net/recensie/beck/modern-guilt/17212/
Meer Beck op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/beck
Deel dit artikel: