Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Vanuit een Londense kunstacademie duikt rond eind 1976 Wire op. In de volgende jaren maakt de groep drie legendarische platen. Met zijn korte punknummers is Pink Flag een eigenwijs klasbakdebuut dat met Chairs Missing een progressieve opvolger krijgt. Het gelaagde 154 maakt het toptrio compleet en markeert de transitie van punkband naar postpunkicoon.
De groep heeft sindsdien allesbehalve stilgezeten en vooral de experimentele creatieve drift de vrije hand gelaten, hetzij in solo-uitspattingen, hetzij met elektronisch werk of de recente Read and Burn ep's. Op delen 1 en 2 van die reeks komen de krasse knarren weer uit bij de rauwe urgentie van hun eerste werkstuk.
Weinig verwonderlijk hangt het bordje 'uitverkocht' aan de deur. Het grote Wire verkiest op zijn nieuwe tournee namelijk de kleinere clubs van Nederland en Vlaanderen. De zaal staat vol met een publiek dat voor het overgrote deel het oerdrietal op vinyl in de platenkast zal hebben staan; hoogstwaarschijnlijk asgrijs gedraaid. De aanwezige jongelingen hebben hun huiswerk in de rockarchieven gedaan en komen kijken waar Bloc Party, Franz Ferdinand, maar ook Battles (delen van) hun inspiratie vandaan gehaald hebben. Wire's invloed is immers enorm en strekt zich verder uit tot Black Flag en Fisherspooner.
Colin Newman, Graham Lewis en Robert Grey krijgen live gitaarassistentie van Margaret Fiedler McGinnis (voorheen onder meer in PJ Harvey's band te vinden). Onder knijterhard, kristalhelder geluid knalt Wire onverschrokken een dik uur lang dwars doorheen zijn brede catalogus.
Rammende punkerupties worden afgewisseld met langer werk waarin de soepele bas en de strakke en straffe mechanisch-hoekige metronoombeat alle ruimte krijgen. Veel meer dan een paar akkoorden en drieregelteksten heeft deze band veelal niet nodig. Als een nummer een herhalingsoefening dreigt te worden, is het tijd het af te kappen. Voor Wire geen foefjes of opsmuk. Rudimentair en minimalistisch zijn de toverwoorden.
Wire's fenomenale songmateriaal spreekt voor zich en boezemt meer dan genoeg ontzag in. Zeker waar de band veel nummers van het nog te verschijnen nieuwe album speelt die naadloos passen binnen bekend werk en perfect aansluiten op de geroemde drie platen waarmee de legendarische status gevestigd werd.
Rondhupsend jong en hoofdknikkend oud zien en horen in EKKO dat Wire's avant-gardistische artpunk dik dertig jaar na de bandoprichting geen uiterste houdbaarheidsdatum kent. Wire is een levende legende in de maak, nog steeds.
http://www.kindamuzik.net/live/wire/wire/16928/
Meer Wire op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/wire
Deel dit artikel: