Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Vorig jaar vierde The Ex het vijfendertigjarig bestaan met een eigen festival, waarin bevriende bands en muzikanten optraden. Een hoogtepunt was Fendika uit Addis Abeba, dat met traditionele kleding, dans en muziek uit Ethiopië de show stal. Het onderstreepte de unieke positie van The Ex in de internationale (underground)muziek, waarin de DIY-ethiek nog steeds hoogtij viert en muzikale gasten uit allerlei muziekstijlen eerder regel dan uitzondering zijn.
De samenwerking tussen de twee bands verliep zo goed dat er een single werd opgenomen en een volgende tour gepland werd. Het voert The Ex voor de veertiende keer en Fendika voor de tweede keer naar Vera. En hoewel Fendika als voorprogramma staat aangekondigd, doet The Ex het net weer even anders door zelf als eerste te beginnen met spelen. Het grotendeels dertig- en veertigpluspubliek krijgt waar het voor komt: kaalgestripte en gortdroge gitaarlijnen die krassend en grimmig tegen elkaar opboksen of om elkaar heen kronkelen.
Het is fraai om te zien hoe gitarist Terrie Hessels, sinds de allereerste anarchopunkdagen van de band, zonder effectpedalen maar door bewerking van zijn gitaarsnaren met drumstokken of vlakke hand, fraaie tegentonen produceert. Drumster sinds begin jaren tachtig Katherina 'Kat' Borneveld gaat hier op haar beurt met slepende maar doeltreffende ritmes tegenin. Zo ontstaat unieke muziek die het weglaten tot kunst verheft. Echt harde nummers ontbreken, en zo geeft de band wel wat lucht aan enigszins melodieuze geluiden, maar nog belangrijker: aan tribale invloeden uit bijvoorbeeld Afrika. Wanneer Fendika tijdens de laatste nummers komt meespelen, verloopt deze overgang dan ook naadloos en boeiend.
Minder grimmig maar des te theatraler is het optreden van Fendika. Slechts uitgerust met authentieke instrumenten - kebero (drums/percussie) en massenko (eensnarige viool) - weten ze prikkelende muziek te maken waarop het moeilijk stilstaan is. Het meest in het oog springen letterlijk de veelvuldig van prachtige traditionele kostuums wisselende overige drie bandleden. De zangeres draagt met plechtige zang bij aan de trance waarin danser Melaku Belay en danseres Zenash Tsegaye verkeren, waarbij Belay zijn fabuleuze lichaamsbeheersing toont in de eskista, een schokschouderende oude dans uit Ethiopië.
Uiteraard komt ook The Ex tijdens de laatste nummers meespelen bij Fendika, waarbij de elektrische gitaren het traditionele geluid aanvankelijk omverblazen. Muzikale integratie lijkt op die manier niet binnen handbereik, maar wanneer ze de gezamenlijke single 'Lale Gume' spelen, valt alles op zijn plaats. Het geluid van de massenko is eindelijk goed hoorbaar en neigt naar dat van een dwarsfluit, Belay zwaait sierlijk met een oud jagersmes en Terrie Hessels probeert Ethiopisch te dansen. Danser en danseres sluiten het zeer boeiende en energieke optreden in stijl af: met een heftige eskista op een explosief drumoutro.
http://www.kindamuzik.net/live/the-ex/the-ex-fendika/25884/
Meer The Ex op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/the-ex
Deel dit artikel: