Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Dubieus om Job Cohen de eenenveertigste Pinkpop te laten openen; misschien goedbedoeld, maar getuige het massale boegeroep wordt het niet erg op prijs gesteld. Pinkpop is hoe dan ook hard van start gegaan, met veel oud en nieuw metalgeweld en een enkele verrassing. Sowieso een hele geruststelling dat geen enkele band heeft moeten afzeggen, vanwege aswolken of ander onheil. KindaMuzik bespreekt band voor band.
Epica [foto boven]
In één woord:
Erenedermetaal
Plus:
Groots kent ook een overtreffende trap bij daglicht. De blastbeats,
flitsend snelle solo's en powerchords vliegen je om de oren, de
synthesizer vult de orkestratie in en sopraan Simone Simons is bijzonder
goed bij stem. Epica's breedvoerige bombast blaast het eerste stof uit de
Pinkpopgehoorgangen.
Min:
Als bij een metalband niet alleen de haren wapperen, maar ook het geluid
verwaait, dreunen de dikke riffs niet de ballen uit je broek. Dat kun je
Epica niet kwalijk nemen, maar de wat dunne klank blijft jammer. Epica is
ook al niet echt de publieksmenner bij uitstek en dus komt de band
nauwelijks voorbij de eerste rijen.
Opmerkelijk:
Het is drie uur in de middag, het bier vloeit al rijkelijk en in de volle
lentezon gooien de eersten hun haren in de headbangmodus; Pinkpop is van
acquit en met de keuze voor Nederlands eremetaal gaat het festival zeker
niet voor de gemakkelijkste weg.
Sungrazer [foto rechts]
In één woord: Easygoin'
Plus: De jonge winnaars van Nu of Nooit durven de tijd te nemen om een lekkere groove op te bouwen. Daarmee komen ze zelfverzekerd voor de dag en ze laten bovendien horen niet bang te zijn voor wat experiment, door een saxofoniste uit te nodigen. Hun stonerrock staat er.
Min:
Het duurt soms wel erg lang voor een compositie tot een hoogtepunt komt, áls het al komt. Iets compacter en iets meer zang zou de band ten goede kunnen komen.
Opmerkelijk:
Het drietal is met de fiets gearriveerd, aldus Eric Corton.
The Opposites
In één woord:
GeenStijlhop
Plus:
The Opposites hebben de diepgang van een flensje en taalspitsvondigheid ver onder het niveau Louis van Gaal, maar toch: het werkt, net zoals shockblog Geen Stijl ook lezers heeft. The Opposites hebben dan ook geen stijl: van old school hiphop tot ballad tot gabberdeuntje, alles kan. Het veld host energiek mee als ware reaguurders.
Min:
The Opposites hebben de diepgang van een flensje… Als je iets vaker zegt,
wordt het vanzelf waar, toch? Vraag dat maar aan De Telegraaf of,
natuurlijk, Geen Stijl. Dus weer de oude trucjes van de "handjes in de
lucht" en dergelijke. Vermoeiend.
Opmerkelijk:
Trijntje Oosterhuis, Candy Dulfer, Dio; The Opposites kunnen het klusje
niet alleen klaren en hebben de cavalerie aan hulptroepen ingeschakeld.
Sterke momenten levert dat op, maar ja: die hulplijnen komen wel mooi uit
de moddervette mainstream dus zo contrair zijn deze oppositiemakers niet.
Kasabian [foto links]
In één woord:
Bri'ish
Plus:
Zanger Tom Meighan doet erg zijn best om van het Pinkpopdebuut een mooi feestje te maken: het "come on" is niet van lucht. De gitaren, de groove, de drank en de attitude doen verder alles om Kasabian de Oasis van nu te laten lijken. Maar dan een stukje sympathieker.
Min:
Niet alle nummers komen even goed over. Misschien iets te hoog ingezet op het hoofdpodium, tussen al het metalgeweld van vandaag?
Opmerkelijk:
Het publiek laat zien dat het op een zesachtstemaat heerlijk meedeinen is.
The Temper Trap
In één woord:
Vierdewandkneusjes
Plus:
Stadionrock zonder misbaarpretenties, maar met snuggere songstructuren is
zeer bekoorlijk op plaat en ook live weet de Australische band moeiteloos
koers te zetten naar muzikaal grootse momenten.
Min:
De band weet de vierde wand niet te slechten, speelt voor zichzelf, maar
alleen bij de wat hit-achtige nummers slaat er een beetje van een vonk
over. Voor het inpakken van een groot publiek kun je The Temper Trap niet
laten lopen, op entertainmentgebied zijn het kneusjes.
Opmerkelijk:
Het duurt even, maar dan zit je toch lekker in de stemming met deze kekke
rockers en dan is het plotsklaps klaar, veel te vroeg, zo'n kwartier voor
tijd. Alsof de scheidsrechter na 75 minuten affluit bij een laffe 0-0,
terwijl de volgepakte tribunes zich opmaken voor een spetterende finale.
The Black Box Revelation [foto boven]
In één woord:
Vlammend
Plus:
Het is bijna valsspelen, als je je gitaar zo zwaar, laag en grommend kunt laten klinken. Hier wordt geen basgeluid gemist. Naast zompig rocken kan dit Belgisch duo ook nog eens ontroeren, door op tijd gas terug te nemen. Zanger/gitarist Jan Paternoster krijgt het publiek om met een galmende solo. De mannen laten een overtuigende indruk achter, getuige ook de vele vuisten in de lucht.
Min:
Als het langer dan een uur duurt, loop je met twee man tegen beperkingen aan, zeker als je steeds weer op die lage noten uitkomt en met de riffs meezingt.
Opmerkelijk:
Jan Paternoster heeft een snor.
Motörhead [foto boven]
In één woord: Motörhead
Plus:
Motörhead is altijd Motörhead, daar kun je van op aan.
Min:
Motörhead is altijd Motörhead, anders wordt het niet.
Opmerkelijk:
Wordt dat ding op Lemmy's wang nou steeds groter?
Paolo Nutini [foto onder]
In één woord: Romantisch
Plus:
Zonnetje erbij, zoete liedjes van Paolo Nutini op de achtergrond: een mooi festivalsfeertje. Maar er is meer. De 23-jarige Schot lijkt dan misschien geknipt voor de meisjes, maar hij heeft meer in zijn mars. Met een sterke band gaat hij van close harmony naar vlotte rock en zelfs reggae en salsa. Met gemak. En vooral: met volle bezieling. Zie hem aan zijn microfoonstandaard hangen.
Min:
Te lang naar Paolo Nutini kijken en luisteren maakt een beetje weeïg. En oké, een beetje gladjes is het wel.
Opmerkelijk:
De sterke coverversie van MGMT's 'Time to Pretend'.
Gossip
In één woord:
Onewomanshow
Plus:
De energieke performance van Beth Ditto is aanjager, kickstart en
bunsenbrander in één. Moordstrot, geboren artiest, publieksmenner,
feesbeest; Ditto heeft het allemaal en in overvloed. Ze dendert over het
podium, knuffelt fans, loopt dwars door het publiek en houdt daarbij
altijd de vocale bovenhand. Moeiteloos krijgt ze het tentpubliek mee, laat
ze haar band hoog in de toeren draaien en stookt ze het vuurtje op totdat
de smakelijke poprockcocktail met punky randje én dansbaarheidsfactor
lekker borrelt. Dan komt GaGa nog even langs en zingt ze tig keer over
haar 'Perfect Day'; het kan niet op voor Ditto, dito voor het
publiek dat en masse voor de feestmodus kiest.
Min:
Waar het nieuwere werk flets oogt (net als de volkomen kleur- en
gezichtloze band achter Ditto), valt het ergste te vrezen voor Gossip.
Snel orde op zaken stellen en terug naar de loopgraven van 2006 dus, want
die oudere knallers zetten het publiek nog steeds in vuur en vlam.
Opmerkelijk:
Oververhitte exponenten van de damesliefde worden afgevoerd of komen
dampend de tent uit strompelen; het is heet bij Gossip, heel heet en alles
lijkt te staan of vallen met frontdijk-van-een-stem Beth Ditto. Ook zij
heeft het warm; zo warm dat je je haarextensies ervan uit je kop trekt.
Wat ze dan ook niet nalaat.
Rammstein
In één woord:
Kruppstahlspektakel
Plus:
Deutsche Gründlichkeit levert zeker in marstempometal een
snaarstrakke show op waar op het gebied van de uitvoering met geen
mogelijkheid een vloeitje tussen te krijgen is. Rammstein koketteert niet
met enige goed smaak, maar speelt het Theater van het Groot Gebaar vol
schmink, vuur, vuurwerk, fallussymboliek, tredmolenslaaf en vooral het
idioom van seks, pijn, haat en geweld met angstaanjagende precisie. Een
paar hits doen het werk al voor Rammstein; het vuurwerk doet de rest en
tot achteraan op het veld vergaapt men zich aan deze bombastische
Symfonica Teutonica.
Min:
Er kan geen lachje af bij Rammstein; alles lijkt serieus gemeend. Onzin
natuurlijk, ze lachen zelf het hardst om hun grappen en grollen. Dat moet
je vooral niet laten blijken; stoere mannen-macho is het devies, niet
zonder de nodige windowdressing. De spectaculaire show, vooral op
het pyrotechnische vlak, is echter een schaamlap zoals de kleren van de
keizer. Rammsteins woordenboek is namelijk heel dun; het vocabulaire al in
één album uitgespeld en maar een klein beetje gegroeid door de jaren.
Daarom lacht Rammstein ook niet. Die lach zou namelijk de Oost-Duitse
kompels zelf gelden, met kiespijn, omdat ze eigenlijk in hun blote kont
staan met hun Hard wie Kruppstahl-performance die bijzonder weinig om het gestaalde lijf heeft.
Opmerkelijk:
Alle showelementen zijn alleen leuk als je ze voor het eerst ziet. Daarom
mag Rammstein ook nooit voor televisie worden opgenomen of uitgezonden. Al dat vuur, de seksscène, zogenaamd iemand uit het publiek die het podium bereikt en vlam vat, het bootje ter crowdsurf; ook op dat vlak is Rammstein al jarenlang uitgeluld (letterlijk) en zichzelf herhalend.
Opvallend genoeg kent Pinkpop genoeg mensen die de trukendoos nog niet gezien hebben en verbaasd, verbijsterd en geamuseerd als een Trospubliek bij de zoveelste BZN-special in de handjes klapt.
Foto's met dank aan Festivalinfo.
http://www.kindamuzik.net/live/pinkpop-festival/pinkpop-2010-dag-1/20242/
Meer Pinkpop Festival op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/pinkpop-festival
Deel dit artikel: