Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Onze gebeden zijn verhoord: Jolie Holland laat gitaren toe in haar werk. Niet van die softe, nee van die ronkende, overstuurde noise-instrumenten. Recent werkte ze al met Marc Ribot (Tom Waits) en op haar laatste, voortreffelijke plaat Wine Dark Sea ragt de New Yorkse legende Doug Wieselman mee. Bovendien heeft Holland op haar plaat ook maar meteen de drums gedubbeld.
Een hele klus om die setting naar het podium te vertalen. Dat lukt haar, mede dankzij Adam Brisbin die met zijn grommende gitaar in alle gaatjes duikt van Hollands songs, zelfs als hij het liedje niet eerder speelde, zoals 'Mad Tom of Bedlam' van Escondida dat het Groningse publiek per se wil horen. Holland is benieuwd hoe Brisbin het er van afbrengt, pakt haar viool en begint de traditional te zingen.
Holland live zien en horen is altijd verrassend. Blijkbaar ook voor haar muzikanten. En voor lui van buiten Groningen, want we staan in een smalle, lage kelder die voor jazztent doorgaat. Sfeer een tien, barpersoneel ook, maar zichtlijnen een dikke onvoldoende. Prima omstandigheden voor Holland, die nooit voor gemakkelijk gaat. Pas na ruim zeven kwartier, als alle zuurstof op is, vindt de Texaanse het genoeg.
Holland speelt vooral werk van haar nieuwe plaat, dat lekker dreigend klinkt en natuurlijk etaleert ze haar fenomenale frasering en slome timing. Wat een stem: love it or hate it. Ze covert Townes van Zandt en Bob Dylan en vertelt een lange anekdote over Sun Ra. Iedereen staat op z'n tenen om een glimp van haar op te vangen.
http://www.kindamuzik.net/live/jolie-holland/jolie-holland-285/25342/
Meer Jolie Holland op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/jolie-holland
Deel dit artikel: