Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Of we vrijgezel zijn? Iedereen die deze Valentijnsdag alleen doorbrengt, krijgt bij de ingang van Trouw een hartje met een getal. Zie je iemand met het matchende nummer voorbij lopen, dan heb je de ware gevonden. Het is een van de ludieke acties op de uitverkochte Protestavond Tegen Liefdesverdriet, georganiseerd door The Hospital Bombers en gepresenteerd door Maxim Hartman. Hartman vraagt de (in eerste instantie angstige) bezoekers de hemd van het lijf over liefdesverdriet. Zo leren we dat Femke (nummer 89) na een relatie van zeven jaar erachter kwam dat haar vriend vreemd ging. Ze sloeg hem een blauw oog en een tand door de lip. ‘Welke gelukkige man heeft ook nummer 89?’, vraagt Maxim aan het publiek. De mannen kijken paniekerig naar het hartje op hun borst. Het blijft muisstil in de zaal.
Roosbeef zegt op Valentijnsdag door haar band in de steek te zijn gelaten en kreeg tot overmaat van ramp slechts een brief vandaag: van Menzis. Ze laat zich echter niet uit het veld slaan. Tweede album Omdat Ik Dat Wil is in vergelijking met haar een debuut een echte bandplaat, maar als Roos de nieuwe nummers in haar uppie speelt vangt ze het rumoerig volstromend Trouw met haar speelse teksten en prachtige zang. Ook speelt ze eenmalig een nummer op een gitaar die ze leende van haar ex. In het liedje vraagt een meisje zich af waarom haar vriend het uitgerekend vandaag uitmaakt, op de dag die zo mooi was dat het leek alsof niets meer stuk kon. Roos zegt het nooit te willen uitbrengen maar het is te hopen dat ze van gedachten verandert.
Spinvis was afgelopen zaterdag nog in volle glorie te bewonderen in een uitverkocht Paradiso, maar is op de protestavond ‘slechts’ een trio met celliste Saartje van Camp en bassist Cor van Ingen. Die laatste vervangt bij feestelijke opener ‘Heel goed nieuws’ met zijn mond de sirene en ritmesecties van het nummer. Het trio bewijst dat de liedjes van Tot Ziens, Justine Keller in uitgeklede vorm minstens zo meeslepend en hypnotiserend zijn.
Het slotakkoord komt van The Hospital Bombers – deze protestavond is immers ook de verkapte albumpresentatie van At Budokan. De band is zichtbaar verrast door de opkomst en stort zich vanaf de eerste seconde vol overgave op het nieuwe werk. Zure recensenten vragen zich af of de band wel serieus is met eenvoudige liedjes als 'I Love You Baby', maar live werkt het wél en tonen The Hospital Bombers dat deze niet ‘voor de grap’ op At Budokan zijn gezet. Charmant rammelend en energiek springt het alle kanten op, als kalverliefde op een mooie lentedag. Aan het eind van de show blijft het publiek met een unanieme glimlach achter. Hoewel: niet iedereen lijkt zijn of haar corresponderende hartje te kunnen vinden, wat hier en daar leidt tot beteuterde gezichten (toch een beetje liefdesverdriet?). Maar waren er vanavond gebroken harten aanwezig, dan heeft The Hospital Bombers er alles aan gedaan deze te lijmen.
Foto uit het KindaMuzik archief, door Jelmer de Haas
http://www.kindamuzik.net/live/hospital-bombers/protestavond-tegen-liefdesverdriet/22560/
Meer Hospital Bombers op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/hospital-bombers
Deel dit artikel: