Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Hemelvaartsdag is postmetalcollectievendag in Baroeg. Dat blijkt populair te zijn, want de zaal in Rotterdam-Zuid is volledig uitverkocht. Baroeg heeft een laag podium en een vlakke vloer, waardoor het achteraan lastig is om iets te zien, zeker omdat The Ocean kiest voor minimale verlichting. Het gaat de Duits/Zwitserse groep duidelijk om de muziek. Het geluid is gelukkig prima, zodat niets het luisteren daarnaar in de weg staat. The Ocean geeft op zich een prima optreden, met aan het einde een indrukwekkende duik in het publiek van zanger Loïc Rossetti. Het probleem voor de band is alleen dat ze openen voor Cult of Luna, de grootmeester van deze stijl.
Het Zweedse collectief weet twee drumstellen, drie gitaristen met elk een hele batterij aan effecten, een bassist en een toetsenist op het niet al te grote podium van Baroeg te proppen. Dat betekent wel dat de bewegingsvrijheid nihil is en iedereen tijdens het optreden op zijn plek moet blijven staan. Het lijkt ook een recept voor technische problemen of slecht geluid, maar Cult of Luna klinkt vanaf het begin als een klok. Niet onbelangrijk, want de band moet het niet bepaald van zijn catchy liedjes hebben: het gaat om textuur en klank.
Op dat punt zijn er dus weinig betere acts dan Cult of Luna. Spannend opgebouwd, van duister en dreigend naar catharsis door gitaarerupties. Steeds neemt Cult of Luna de luisteraar mee, er is geen kans om de aandacht te verliezen. De eentonige schreeuwzang steekt wel wat flets af tegen de diepgang van de muziek, maar dat is bijzaak. Op deze Hemelvaartsdag stijgt ook Cult of Luna op.
Foto uit het KindaMuzik archief van Tim van Veen
http://www.kindamuzik.net/live/cult-of-luna/cult-of-luna-the-ocean/23985/
Meer Cult of Luna op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/cult-of-luna
Deel dit artikel: