Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De Mezz blijft een verhaal apart. Met de brede podiumopzet behoudt de prachtige zaal, ondanks zijn capaciteit van bijna vijfhonderd mensen, een huiskamergevoel, waarbij het publiek boven op de band staat. Het is alleen zo jammer dat de weinig spannende programmering zo achterblijft bij de kwaliteit van de zaal.
Het Nijmeegse Antillectual is aan het toeren met Boysetsfire en speelt zich in het zweet om de huiskamer in beweging te krijgen; de powerpunk wordt met veel energie gebracht. Het trio bestookt het publiek succesvol met meezingbare refreinen, verpakt in compacte nummers. Tegen het eind van de set gooit de band nog wat extra olie op het vuur met het razendsnelle 'Cut the Ground from under Our Feet', een aanklacht tegen de vercommercialisering van undergroundcultuur. Antillectual heeft zijn hart op de juiste plaats zitten.
Het is eigenlijk belachelijk in welk tempo Boysetsfire twee 'afscheidstours' en een reünie op elkaar laat volgen. Het enige wat in de tussentijd begraven lijkt, is het hardcoreverleden van de band. Shows leunen tegenwoordig sterk op Tomorrow Come Today en The Misery Index: Notes from the Plague Years. Dit melodieuze sluitstuk van de Boysetsfirediscografie vindt nog altijd gretig aftrek bij een jong en hitgevoelig publiek.
Met 'Release the Dogs' en 'Eviction Article' speelt de band meteen twee van zijn belangrijkste troeven uit. De agressieve nummers met een poppy ondertoon zijn een schoolvoorbeeld van doeltreffende, Amerikaanse emocore. Boysetsfire is er groot mee geworden en steelt even later met het warme bad dat 'Empire' is de harten van de fans.
De ideologie die zanger Nathan Gray gewoon was uit te dragen in lange speeches, is naar de achtergrond verdwenen. Tot twee keer toe kondigt hij aan hoe weinig hij vandaag te melden heeft. De scherpe tong is met de jaren afgestompt, in de wrange wetenschap dat wereldverbeteren niet binnen het bereik van de band ligt. Gelukkig herbergen de teksten en de podiumpresentatie nog steeds het oorspronkelijke Boysetsfire. Net als 'After the Eulogy', waarmee de vonk in het publiek eindelijk tot ontsteking komt.
Foto Boysetsfire uit het KindaMuzikarchief door Rob Funcken
http://www.kindamuzik.net/live/boysetsfire/boysetsfire-antillectual/21797/
Meer Boysetsfire op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/boysetsfire
Deel dit artikel: