Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Zes man sterk bestijgt Izah [foto boven] het podium om middels twee uitgestrekte nummers het voorprogramma te verzorgen. De band gunt zichzelf alle tijd en ruimte voor dynamische arrangementen waarin postmetal en donkere soundscapes een belangrijke rol spelen. In podiumcafés met een matige PA en akoestiek wil de gelaagde muziek van de Tilburgse band niet altijd uit de verf komen. Een zaal als 013 heeft vanzelfsprekend wel de juiste faciliteiten. Op krachtige wijze geeft de geoefende band gestalte aan zijn grootse geluid. Videoprojecties maken het plaatje compleet.
De ster van Baroness [foto rechts] is rijzende. Blue Record prijkt in menig jaarlijst en de band is onafgebroken op pad om zijn reputatie te versterken. Geen wonder dat Baroness zelfs op deze eerste dag van de tour in vorm is. Een verwachtingsvol toekijkende, stampvolle Kleine Zaal wordt getrakteerd op prijsnummers als 'Jake Leg' en 'A Horse Called Golgotha', waarin de synergie tussen de muzikanten Baroness tot grote hoogten doet stijgen. Meerstemmige zang, drijvende riffs en licht tegendraadse ritmes zijn gegoten in arrangementen die hun schoonheid trapsgewijs prijsgeven. Nummers uit dit hout gesneden zetten een zaal met gemak in vuur en vlam.
Pijnlijke momenten zijn er eveneens. Tijdens 'Steel That Sleeps the Eye' schalt het gemis aan vocale harmonie tussen John Dyer Baizley en Pete Adams schrijnend door de speakers. De relatie tussen woeste metalheads en zuivere samenzang is buiten de studio niet altijd een droomhuwelijk. Mastodon ging er ook al eens mee op z'n bek bij David Letterman.
Het paradepaard van de Relapse-stal trekt anderhalf uur uit om te laten zien wat het in huis heeft. Lang genoeg om ook de zwaktes van Red Album en Blue Record bloot te leggen; Baroness' nummers wisselen nogal van kwaliteit. Een halvering van de speeltijd zou een all killer no filler optreden opleveren, nu heerst er tussen de hoogtepunten slechts waardering voor de hardwerkende band, duurloopdrummer Aaron Blickle voorop. Baizley wenst zijn takenpakket niet uit te breiden met woordvoerderschap. Zelfs oogcontact met het publiek wordt gemeden. Baroness biedt de zanger/gitarist/song- en tekstschrijver/illustrator al genoeg uitingsvormen. Daar heeft Baizley weinig aan toe te voegen.
http://www.kindamuzik.net/live/baroness/baroness-izah/19694/
Meer Baroness op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/baroness
Deel dit artikel: