Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wij nuchtere Hollanders weten stiekem al jarenlang dat die zotte Belgen veel betere muziek de wereld in slingeren dan alle bandjes uit de 3FM-fabriek bij elkaar. Wie zich desalniettemin uit nationalistische gevoelens halsstarrig vastklampt aan onze vaderlandse artiesten als muzikale vaandeldragers van de Lage Landen verwijs ik linea recta door naar een van de optredens die het Vlaamse Balthazar dit jaar nog in de buurt gaat geven. Een barstensvol Paradiso krijgt vanavond alvast een spetterend optreden voorgeschoteld.
Het is opzienbarend hoezeer de mannen en vrouw van Balthazar er de afgelopen jaren in geslaagd zijn zich een compleet eigen stijl aan te meten. De volle en overdonderende bas van Simon Casier, het nasale en lome stemgeluid van Maarten Devoldere en het meeslepende vioolspel van Patricia Vanneste vormen al sinds debuut Applause de vaste ingrediënten van de Balthazarformule, en Paradiso wordt getrakteerd op een fijne aandikking van het herkenbare geluid. De bas dreunt nóg opzwepender en indringender door de zaal dan we gewend waren, de drums hebben nét even wat meer pit dan bij eerdere shows in ons kikkerlandje. Balthazar heeft er duidelijk zin in tijdens wat alweer hun vijfde optreden in de hoofdstedelijke poptempel is. "Maar dit is de eerste keer dat het uitverkocht is", verzekert Devoldere het publiek met Vlaamse tongval. De zaal is inderdaad tot de nok toe gevuld met fans, die zeker tijdens swingende nummers als het Stone Roses-achtige 'Do Not Claim Them Anymore' samensmelten tot één grote extatische massa.
De show komt langzaam maar sfeervol op gang met 'Lion's Mouth (Daniël)' van laatste album Rats, waarna in het slot van 'The Boatman' het gaspedaal wordt ingedrukt en Jinte Deprez zijn gitaar eens goed laat scheuren. Sowieso valt op dat Balthazar eindelijk de durf heeft gevonden om zijn zorgvuldig gearrangeerde composities los te laten. Waar de nummers live in het verleden vrijwel identiek waren aan de albumversies (retestrak gespeeld, dat dan weer wel!), toont de band zich muzikaal geëvolueerd tijdens de uitgesponnen jams waarin drums, overstuurde gitaar en viool elkaar blindelings weten te vinden. Het doorgaans erg cleane Balthazargeluid wordt zo voorzien van een welkome dosis pit.
Niet alleen met de fraaie nieuwe single 'Leipzig' verbazen onze zuiderburen ons vanavond, ze komen met nóg twee nieuwe songs op de proppen, beide geheel doordrenkt met het bekende Balthazarsausje. Leuk voor de liefhebber, maar voor een deel van het publiek helaas reden om zo hard mogelijk met elkaar te praten en weer op te veren als er een herkenbaar nummer wordt gespeeld. Zoals bij de kneiter van een hit 'Fifteen Floors', wanneer de bezoekers als door dezelfde marionettenspeler bestuurd op en neer denderen op de heerlijke, haast hiphopachtige beat. Eenzelfde momentje van verbroedering kent de zaal tijdens slotnummer 'Blood like Wine', waarbij de handjes en biertjes synchroon de lucht in gaan: "Raaaaaaaiiise your glass to the night time and the ways" zingt het vijftal van Balthazar en met hen de volledige zaal in koor. Kippenvel!
Foto uit het KindaMuzik archief door Reinier Asscheman
http://www.kindamuzik.net/live/balthazar/balthazar-3751/24711/
Meer Balthazar op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/balthazar
Deel dit artikel: