Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Op zijn nieuwste album staat een nummer dat slechts elf seconden klokt: 'Pablo's Heart'. "Een vriendin van me kreeg een baby, Pablo," vertelt Hebden, "en ik nam zijn hartslag op tijdens een ziekenhuisscan. Ik heb het een tijdje gebruikt in mijn liveshows. Wanneer je het door een enorme versterker hoort, klinkt het als een vreemdsoortige synthesizer. Die hartslag klinkt bijna als dancemuziek, alleen een stuk sneller. Door het album heen klinkt eenzelfde soort ritme."
Plastic People
Sinds enige tijd deejayt Hebden met regelmaat in de Londense club Plastic People, een kleine ruimte met slechts één lamp, een laag plafond en een waanzinnig geluidssysteem. "Het geluid is er zo goed, dat het echt werkt om bijvoorbeeld een Joni Mitchellplaat te draaien. Er reageren ook daadwerkelijk mensen op. Het had echt invloed op wat ik draaide. Zo speelde ik veel oude house, maar ook veel Afrikaanse muziek." Dat de avonden in Plastic People hem hebben beïnvloed tijdens het produceren van There Is Love in You, klinkt niet vreemd. Zeker niet gezien de gelijknamige track op het album, die als ode dient aan de club.
Tijdens het deejayen plant Four Tet vrijwel niks van tevoren. "Ik kies natuurlijk wel de albums uit die ik meeneem, maar het grootste deel daarvan draai ik niet, omdat ik het gevoel heb dat het totaal niet op de avond thuishoort. Ik ben ook niet het type dat geïnteresseerd is in een perfecte vijf minuten durende minimal technomix van twee nummers. Ik zoek veel liever naar die ene onverwachte plaat die wél werkt. Ik las laatst bijvoorbeeld over Afrika Bambaata: die draaide dan een rock-'n-rollplaat in een hiphopclub, met een zaal die compleet losging. Dat soort mensen doet zoiets niet op een provocerende manier, maar juist op een briljante, spannende manier. Dat spreekt me heel erg aan."
Hiphop, samplen en originaliteit
Niet alleen wat betreft draaien voelt Kieran Hebden zich verwant met hiphopproducers. Ook in zijn eigen producties kan hij zich erg vinden in hun werkwijze. Als tiener was hij al bezig met een gitaar en een viersporenrecorder. Toen hij naar de universiteit ging en een computer en wat muzieksoftware kreeg, ging een wereld voor hem open. "Ik maakte loops en programmeerde drumpatronen. Het was een manier om de muziek te maken waar ik tot dan toe alleen nog maar van droomde. Als ik gitaar speel heb ik het gevoel dat alles al eens uitgeprobeerd is, maar wanneer ik iets sample heb ik veel sneller het gevoel dat ik iets origineels doe."
"Het is raar dat bij samplen mensen vaak in het idee vast blijven zitten dat het al eerder is opgenomen, dat het niet meer dan een herhaling is. Terwijl de ervaring die mensen bij dergelijke muziek hebben heel ver daar vandaan ligt. Als ik een stukje van een plaat sample kan ik het opknippen, vertragen of achterstevoren spelen en zo iets creëren dat in ieders oren nieuw en spannend klinkt. Daarnaast past het ook erg goed bij mijn gevarieerde muzieksmaak. Om met samples te werken, moet je naar een waanzinnig spectrum aan muziek luisteren. Het idee dat ik muziek kan maken en tegelijkertijd betrokken ben bij zoveel verschillende stijlen, vind ik fantastisch."
Gedachtes en gevoelens
Naast samples van platen gebruikt Hebden ook samples van andere geluiden. Van zelf ingespeelde instrumenten tot omgevingsgeluiden of een badeend. Het gaat hem er dan vooral om dat het in het nummer past. Aan de conceptuele gedachte achter een bepaald geluid heeft hij geen boodschap. Dat geldt ook voor zijn muziek in het algemeen, maar dat neemt niet weg dat hij vanuit een bepaald concept te werk is gegaan op There Is Love in You. "Ik zie dit album als een ode aan het jezelf volledig verliezen in muziek. In een donkere ruimte of een club kun je het gevoel hebben dat de muziek je absorbeert. Dat idee geldt niet specifiek voor clubmuziek, maar ook voor bijvoorbeeld klassieke of experimentele muziek."
Voorop staat dat zijn muziek open moet staan voor interpretatie. "Muziek is ambigu, met name instrumentale muziek. Mensen brengen hun eigen verhalen en emoties met zich mee en dat bepaalt hoe zij naar bepaalde muziek luisteren. Ik heb wel eens gehad dat er iemand naar me toe kwam en vertelde: 'Dit is het vrolijkste wat ik ooit heb gehoord.' Vervolgens kwam er iemand anders naar me toe die over hetzelfde nummer zei: 'Dit is het droevigste wat ik ooit heb gehoord.' Ik vind het mooi dat iedereen het op een andere manier ervaart. Maar het allermooiste is natuurlijk als er op dit album daadwerkelijk muziek staat waarin mensen zich kunnen verliezen. Dat zou echt geweldig zijn."
(Eerste foto door Stephen Mcleod, tweede door Vince Kmeron)
http://www.kindamuzik.net/interview/four-tet/four-tet-wil-luisteraar-absorberen/19934/
Meer Four Tet op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/four-tet
Deel dit artikel: