Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Buiten de deur van Denvis' (echte naam: Dennis Grotenhuis) atelierwoning in de Eindhovense wijk Woensel staat het tweetal al te wachten. Op deze plek is veel van het nieuwe werk ontstaan. Het begon met ideeën die het duo had voor de oude band, Denvis and the Real Deal, maar het roer ging al snel richting de geboorte van D Deadly. Van onder een geschilderd portret van hemzelf verhaalt Denvis: "Roel en ik gingen vaker samen akoestisch spelen en zitten pielen. Toen wisten we al snel wat we wilden: vier man, goede gitaarpartijen en een goede mix. Alle toeters en bellen van voorheen, dat hoefde niet meer zo." Blommers: "Bij The Real Deal hadden we met Jacco (van Rooij, drums) en Gijs (van de Burgt, bassist) een solide basis. Daarmee klikt het echt en met die bandbezetting wilden we door."
Met de bandnaam D Deadly ligt de nadruk ditmaal minder op zanger Denvis. Dat is bewust, zo vertelt hij. "Deadly is een gave Australische term voor iets onweerstaanbaar goed vinden. Het refereert ook aan Bo Diddley. En de bandleden noemden mij wel eens 'D'. In The Sopranos was Tony 'T' en ik was ook een beetje zo'n baasje. Voorheen stond ik meer op de voorgrond, alsof de muzikanten inwisselbaar waren. Dat is niet zo. Als er iemand is waar ik op leun qua spel en feedback dan is dat Roel. Dat wilde ik niet laten schieten." Blommers vult aan: "The Real Deal was meer jouw ding, met veel meer jouw liedjes. Nu kwam er ook veel meer van mij in en nu is het meer mijn eigen bandje in plaats van de band waar je in speelt."
Jon Auer
Bij de totstandkoming van de nieuwe plaat kreeg het kwartet in de Eindhovense studio van Blommers assistentie van niemand minder dan Jon Auer (The Posies, Big Star). Grotenhuis en Auer kennen elkaar al jaren, zo vertelt de Eindhovenaar. "Hij heeft me ooit gevraagd mee te doen aan de Big Star Tribute. Daar pikte ik een van de meest fragiele nummers eruit, eentje die ze nog nooit live gespeeld hadden: 'Watch the Sunrise'. Dat vonden ze grappig, want ze kenden mij toen als de rauwe zanger van The Spades. Maar ik luister juist veel naar rustige muziek. De vernuftige en melodieuze muziek van The Posies en Big Star staan allebei in mijn top tien."
Blommers: "De nummers waren in principe klaar, maar zeker van iemand als Jon Auer is input altijd welkom. Hij is briljant met harmonieën. Vaak liep hij naar de microfoon, probeerde hij iets was het direct raak. De nummers werden er echt áf van. Jon had ook nog nooit op een Philicorda gespeeld, het bekende Philipsorgeltje. Hij vond dat helemaal te gek. De microfoon stond vlak bij en op 'Somersaults' is de hele hook van dat liedje daarmee heel nonchalant ontstaan. Het hoefde niet per se, maar alles kon." Grotenhuis valt hem bij: "Jon gaf ons een duwtje en het vertrouwen meer met samenzang te doen. We hielden soms snel op omdat we bang waren te zoet te gaan klinken. Maar op een goed nummer is het zoetsappige juist mooi."
Eindhoven
Nog voordat Kraftwerk in september vier shows gaf in het Evoluon stond het kwartet daar op de planken, op een avond waarop zowel D Deadly als de stadgenoten van Candybar Planet hun nieuwe plaat presenteerden. Blommers: "Die plaat heb ik ook geproduceerd. Hun zanger, Richard, had het idee om het Evoluon te benaderen. Toen zijn we meteen met elkaar op gaan trekken, omdat we allebei een nieuwe plaat uit hadden, allebei ook uit mijn studio afkomstig. Dus er zat voor mij een goed verhaal achter. Vervolgens was dat vrij snel geregeld. Wij kwamen met het idee voordat Kraftwerk in beeld kwam. Achteraf hadden we daar meer mee moeten pronken. Maar het verhaal van Kraftwerk en het Evoluon is natuurlijk een geweldig affiche."
Waar voorheen de Brabantse stad vooral met het stempel Eindhoven Rockcity bekendstond om de stevigere muziek, daar komen nu bands van allerlei pluimage uit de stad opborrelen. Het tweetal looft de sfeer die in de stad hangt onder muzikanten, waar gemoedelijkheid en hard werken volgens hen hand in hand gaan. Denvis: "Ik heb in de Randstad gewoond, maar zoals in Eindhoven is het nergens. In Amsterdam hebben bands een attitude naar elkaar, ze delen weinig. Hier hoorde ook een reggaeband als Beef er gewoon bij. Bands komen nog altijd bij elkaar versterkers en pedalen lenen en elkaars spullen fixen. Er is weinig arrogantie. Het is een vriendengroep. In andere steden ken ik niet echt bandjes die bij elkaar de deur zo platlopen."
Nederland muziekland
De plaat, die sinds september uit is, krijgt nog niet de aandacht die het verdient, vindt het muzikantenduo. Grotenhuis: "Je moet er lekker rustig van genieten en er de tijd voor nemen. Dat hebben wij ook gedaan. Er is niks bedacht met een hitsingle. Het is een hele integere plaat, maar ik vind niet dat er altijd even integer mee omgegaan is. Dat moet een ander aanvoelen, dit is godverdomme ambacht! Wij maken liefhebbersmuziek." Blommers vult aan: "Het is een plaat die moet groeien, maar die kans geeft niet iedereen het. Doordat we de boeg hebben omgegooid moeten we toch weer van onderaf beginnen."
Denvis vervolgt: "Misschien klinkt het arrogant, maar ik merk dat ik het Nederlandse wel een beetje ontstijg in de manier waarop ik muziek beleef en de invloed die het heeft. Amerikaanse bands doen niets anders dan de hele dag muziek maken, in Nederland hebben ze daarnaast een baantje. Daar is niks mis mee, maar het betekent wel dat je niet die energie puur in de muziek duwt. Die Amerikaanse drive hebben we zelf wel behoorlijk. Roel is fulltime met de studio en muziek bezig en ik op mijn manier ook."
"Wat er in Nederland gebeurt vind ik niet altijd even interessant. Er is geen festival waar ik naartoe ga omdat ik daar dan Kensington, Handsome Poets of Miss Montreal voor de vijftigste keer kan zien. Maar iemand als Kurt Vile bijvoorbeeld, die snapt het helemaal. Of dingen die niet eens zo doorgebroken zijn, zoals een Dan Sartain. Dat heeft meteen iets heel groots, op een niveau dat maar weinig bands uit Nederland aantikken. Eigenlijk moet het ook allemaal niet zo heel ingewikkeld zijn. Je muziek, die moet voor je spreken."
Foto's door Bas Koreman
http://www.kindamuzik.net/interview/d-deadly/d-deadly-dit-is-godverdomme-ambacht/24473/
Meer D Deadly op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/d-deadly
Deel dit artikel: